Przedstawicielka biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych Ewa Symonowicz-Ginter na zorganizowanej w czwartek w Olsztynie konferencji prasowej poinformowała, że do września przyszłego roku spółka zmodernizuje 33-km linię na odcinku Ostrowite-Jamielnik. Koszt prac to 50 mln zł.

Symonowicz-Ginter podała, że PKP PLK zmodernizują 16 przejazdów kolejowo-drogowych, wśród nich będą też te leżące w okolicach Olsztyna, m.in. koło Starych Jabłonek, Biesala, Naterek i samego Olsztyna.

"Modernizacja podniesie poziom bezpieczeństwa, bo będą wymieniane urządzenia sterujące ruchem kolejowym, rogatki, będziemy modernizować 10 obiektów inżynieryjnych na trasie, w tym peron nr 2 w Olsztynie Zachodnim, gdzie zostanie zmieniona nawierzchnia na antypoślizgową, a wysokość peronu zostanie podniesiona do 76 cm, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągu podróżnym" - poinformowała.

W przyszłym roku ma także zostać gruntownie przebudowany dworzec i stacja w podolsztyńskich Naterkach.

Dzięki prowadzonym pracom przejazd z Olsztyna do Iławy ma się skrócić o 6 minut.

Przedstawicielka PKP PLK podała, że "głównym celem prowadzonych prac" jest dostosowanie infrastruktury kolejowej do tego, by pociągi mogły po odnowionych trasach jeździć z prędkością do 120 km na godz. Obecnie pociągi jeżdżą na tych odcinkach z prędkością 80-100 km na godz.

Symonowicz-Ginter zapewniła, że prowadzone prace nie będą wymagały wprowadzania na modernizowanych trasach komunikacji zastępczej; ruch pociągów ma się odbywać po jednym torze.

Obecny na spotkaniu zastępca dyrektora ds. technicznych Zakładu Linii Kolejowych w Olsztynie Andrzej Puzewicz poinformował, że w ostatnim czasie zakończył się remont zabytkowego mostu kolejowego nad rzeką Łyną w Olsztynie. Zbudowany w 1893 roku most jest jedynym takim w regionie. "W czasie prac zostały zdemontowane tory na całym moście i tłuczeń, wykonane zostało specjalne koryto żelbetowe, które ma za zadanie odciążyć całą konstrukcję mostu" - powiedział. Dodał, że wraz z pracami technicznymi naprawiono elewację mostu: oczyszczono cegły, uzupełniono spoiny i ubytki. Koszt remontu mostu przekroczył 2,6 mln zł.

Przedstawiciele PKP PLK podali, że w nadchodzących latach w woj. warmińsko-mazurskim modernizowane będą linie Szczytno - Pisz - Ełk, Ełk - Korsze (w tym elektryfikacja tej linii) oraz Gutkowo - Braniewo (prawdopodobnie prace będą wydłużone do Olsztyna) i Działdowo - Olsztyn.(PAP)