2 mld zł wynosi wartość inwestycji związanych z modernizacją infrastruktury kolejowej realizowanych w Krakowie – podał szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk. W 2017 r. zakończy się budowa łącznicy między przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki.

„W Krakowie realizują się najpoważniejsze przedsięwzięcia kolejowe od kilkudziesięciu lat (…). Jestem przekonany, że po zakończeniu realizacji tych zadań będziemy mieli doskonale skomunikowaną aglomerację krakowską, która też nie będzie żadnym utrudnieniem dla pociągów dalekobieżnych, bo w planach są też dodatkowe tory i instalacje pozwalające takim pociągom szybko przemieszczać się przez miasto” - powiedział Adamczyk, który w poniedziałek był na budowie łącznicy kolejowej między przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki.

Łącznica to obecnie najpoważniejsza inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe w Krakowie. Przedsięwzięcie, które skróci o kwadrans czas przejazdu pociągów do Zakopanego i usprawni ruch w aglomeracji krakowskiej w kierunku do Skawiny, zakończy się w czwartym kwartale 2017 r.

Zadanie realizowane od września 2015 r. zakłada budowę dwóch torów na estakadach o długości ponad 2,5 km między liniami kolejowymi Kraków Główny - Medyka i Kraków Płaszów - Oświęcim. Estakady kolejowe połączą przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki, które zostaną przebudowane i przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.

Wybudowanie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki umożliwi bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny - Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Nie będą już konieczne postoje pociągów na stacji Kraków Płaszów, potrzebne do zmiany kierunku jazdy. Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia. Według harmonogramu łącznica powinna zostać oddana do użytku w czwartym kwartale przyszłego roku.

Reklama

Na wykonawcę inwestycji w przetargu zostało wybrane polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman. Koszt całkowity przedsięwzięcia to 348 mln zł. Zadanie jest współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unijne dofinansowanie wynosi 187 mln zł.

Jak poinformował dyrektor Regionu Południowego PKP PLK Piotr Majerczak, kolejne 15 minut na trasie z Krakowa do Zakopanego pociągi zyskają w pierwszej połowie przyszłego roku po zakończeniu przebudowy łącznika kolejowego w Suchej Beskidzkiej.

Około 700-metrowy odcinek torów wraz z mostem na rzece Stryszawce połączy dwie górskie linie kolejowe krzyżujące się w Suchej Beskidzkiej: Skawina - Żywiec (nr 97) i Sucha Beskidzka - Chabówka (nr 98).

Na nowym odcinku, poza montażem torów i rozjazdów oraz urządzeń sterowania ruchem, PKP Polskie Linie Kolejowe SA budują także przystanek na wysokości placu targowego. Peron o długości 200 m będzie wyposażony w oświetlenie, oznakowanie i windy, które ułatwią dostęp osobom niepełnosprawnym. Z myślą o pasażerach, zaplanowano też parking. Wartość wszystkich prac wynosi 42 mln zł.

Według Majerczaka na linii Kraków - Zakopane w kolejnych latach planowana jest przebudowa obejmująca odcinki Skawina - Sucha Beskidzka - Chabówka - Zakopane. Projekt zakłada modernizację infrastruktury, dzięki której skróci się czas przejazdu, poprawi bezpieczeństwo ruchu, komfort jazdy i dostępność transportu kolejowego.

„To bardzo duża inwestycja na ponad 1 mld zł w trudnym terenie, dotycząca linii jednotorowej, dlatego może nie być możliwości zamknięcia naraz całej jej długości. Planujemy zrealizować ją do roku 2023, a jeżeli uda się te prace przyspieszyć, to będziemy to robić” - zaznaczył dyrektor.

Według niego wszystkie te przedsięwzięcia te przyniosą łącznie znaczące zmniejszenie czasu przejazdu pociągów z Krakowa do Zakopanego do około 2 godzin 15 minut z obecnych ponad 3 godzin.