PKP PLK mają umowę na 393 mln zł dofinansowania UE na linię Lublin-Stalowa Wola



Warszawa, 14.12.2016 (ISBnews) - PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) podpisały z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) umowę na dofinansowanie kwotą 393 mln zł z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (POPW) inwestycji polegającej na modernizacji linii kolejowych nr 68 i 565, stanowiących połączenie Lublina ze Stalową Wolą. Cały projekt, obejmujący również elektryfikację linii, jest warty 569 mln zł.

"To jeden z ośmiu projektów [kolejowych] realizowanych w Polsce Wschodniej, ale największy. Elektryfikacja umożliwi nie tylko ruch pasażerski przy dobrych parametrach, ale będzie także istotna dla ruchu towarowego - linia leży bowiem na trasie połączenia kopalni Bogdanka z Elektrownią Połaniec. Jurto mamy otwarcie ofert na realizację tego projektu, umowę podpiszemy w I półroczu 2017 r." - powiedział prezes PKP PLK Ireneusz Merchel podczas konferencji prasowej.

"To pierwszy duży projekt w ramach Polski Wschodniej. Wspieranie transportu kolejowego to nowość w ramach tego programu" - dodał wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński.

Na kolej przeznaczono w POPW 330 mln euro ze środków UE.

Odcinek Lublin - Stalowa Wola Rozwadów leży na trasie tzw. Magistrali Wschodniej. Obejmuje ona ciąg istniejących linii kolejowych, przewidzianych do modernizacji, łączących stolice województw Polski Wschodniej. Przebiega na trasie Olsztyn - Giżycko - Ełk - Białystok - Czeremcha - Siedlce - Łuków - Dęblin - Lublin - Kraśnik - Tarnobrzeg - Kolbuszowa - Rzeszów wraz odgałęzieniem do Kielc z Tarnobrzega przez Ostrowiec Świętokrzyski i Skarżysko-Kamienną. Wszystkie projekty modernizacyjne w ramach Magistrali Wschodniej mają kosztować 6,5 mld zł.

Umowę o dofinansowanie projektu transportowego z POPW zawarł dziś również Olsztyn z PARP. Inwestycja miasta obejmuje "Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie - łańcuchy ekomobilności". W ramach projektu zaplanowano budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego przy dworcu PKP i PKS, przebudowę i budowę układu ulicznego w centrum Olsztyna z nadaniem priorytetu komunikacji miejskiej (buspasy) i zakup taboru tramwajowego. Ponadto zostanie rozbudowany system ITS i drogi rowerowe.

Projekt miasta jest warty 104,6 mln zł, a dofinansowanie UE wynosi 86,4 mln zł.

(ISBnews)