Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz powiedziała na środowej konferencji w ratuszu, że władze stolicy od wielu lat "zszywają miasto" budując mosty i kładki łączące lewobrzeżną i prawobrzeżną Warszawę. Przypomniała, że w przyszłym roku ma być gotowa kładka rowerowa pod odbudowanym mostem Łazienkowskim, a niedawno została otwarta kładka pieszo-rowerowa nad Kanałem Żerańskim.

"Teraz chcielibyśmy mieć kolejną kładkę, która będzie na wysokości ulicy Okrzei i Karowej. Będzie kładką zarówno dla rowerów, jak i dla pieszych, nie dla samochodów, nie dla tramwajów, nie dla innych środków komunikacji" - podkreśliła prezydent stolicy.

Wyraziła nadzieję, że kładka zostanie otwarta w 2019 r. Dodała, że będzie ona miała 400 metrów długości i sześć szerokości. Na kładce mają znaleźć się punkty widokowe i miejsca, w których będzie można się schronić podczas złej pogody.

Gronkiewicz-Waltz przypomniała, że do budowy kładki namawiała studentka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej Małgorzata Dembowska, która pod opieką prof. Ewy Kuryłowicz obroniła pracę magisterską nt. mostu pieszo-rowerowego przez Wisłę.

Reklama

Rozmowy o pomyśle stworzenia kładki przez Wisłę zaczęły się jeszcze przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej 2012 - powiedziała przewodnicząca Rady Warszawy Ewa Malinowska-Grupińska (PO).

Jej zdaniem lokalizacja kładki przy ul. Karowej na lewym brzegu Wisły może przyczynić się do ożywienia pobliskiego Mariensztatu, który - jak mówiła Malinowska-Grupińska, jest "prawie martwy w tej chwili". A z drugiej rzeki kładka wychodzić ma na ul. Okrzei, czyli na dynamicznie przeobrażającą się część Pragi - dodała.

Dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Marlena Happach podkreśliła, że ogłoszony przez miasto konkurs na projekt kładki ma rangę konkursu międzynarodowego. Ogłoszenie o konkursie ma się znaleźć m.in. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

"Mamy udostępnione wszystkie materiały w języku angielskim, można składać prace w języku angielskim, tylko wniosek, który jest naprawdę krótki trzeba złożyć w języku polskim. Mamy też międzynarodowe jury" - powiedziała Happach. W skład jury mają wchodzić nie tylko stołeczni urzędnicy, ale też m.in. przedstawiciele SARP-u, specjaliści od infrastruktury mostowej, architekt krajobrazu.

Wnioski o dopuszczenie do udziału w konkursie można składać do 20 stycznia 2017 r. Termin składania prac konkursowych upływa 8 maja 2017 r. Budowa przeprawy przez Wisłę ma kosztować 90 mln zł - poinformowali Happach i jej zastępca Marek Mikos.

Gronkiewicz-Waltz podkreśliła, że budowa kładki wpisuje się w politykę mobilności miasta; zgodnie z nią władze stolicy stawiają na transport miejski, a rower to jej część. Jak niedawno przekazał ratusz, w tym roku ruch rowerowy stanowił 3,8 proc. niepieszych podróży po Warszawie.