"Dostawa tych autobusów zbiegnie się z dostarczeniem 20 autobusów elektrycznych: 17 długich i trzech krótkich, także od firmy Solaris. Po tych zakupach w lipcu przyszłego roku 80 proc. taboru krakowskiego MPK będzie taborem ekologicznym. Podejrzewam, że takiego wskaźnika nie będzie miała w tym czasie żadna inna polska aglomeracja" - mówił prezes MPK SA w Krakowie Rafał Świerczyński.

Dodał, że za kilka miesięcy po centrum miasta będą jeździć niemal wyłącznie autobusy ekologiczne: z silnikami Euro 5 i 6, hybrydy i pojazdy elektryczne. "Nadal celem strategicznym MPK jest do 2020 r. wymiana taboru w stu procentach na ekologiczny" – powiedział Świerczyński.

Przetarg na dostawę w formie leasingu finansowego 77 autobusów przegubowych z silnikami Euro 6 wygrało konsorcjum Solaris Bus&Coach SA w konsorcjum z PKO Leasing SA. Cena pojazdów to 120,8 mln zł netto.

Jak podkreśliła prezes Solaris Bus&Coach Solange Olszewska, 77 niskopodłogowych, przegubowych pojazdów, które trafią do Krakowa, zostało zaprojektowanych nowocześnie. "Myślę, że pasażerowie i ci, którzy będą nimi jeździć będą bardzo zadowoleni" – mówiła.

Reklama

Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, automaty biletowe i nowoczesne systemy informacji pasażerskiej; będzie w nich więcej miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi.

Przedstawiciele Solaris Bus&Coach podali, że biorąc pod uwagę 60 autobusów dostarczonych do Krakowa tuż przed Światowymi Dniami Młodzieży, 12 hybryd, które jeżdżą w mieście od wtorku i 20 zamówionych pojazdów elektrycznych, Kraków w tym roku jest największym w Polsce klientem firmy. Większe kontrakty Solaris podpisał jedynie z Rzymem (na dostawę 360 autobusów w ciągu trzech lat) i Atenami (320 pojazdów).

Najwięcej autobusów wyprodukowanych przez Solaris Bus&Coach jeździ w naszym kraju w Warszawie - ponad 1,1 tys. (PAP)

wos/ pad/