Rząd chce wzmocnić kontrolę drogowego przewozu niektórych towarów



Warszawa, 15.12.2016 (ISBnews) - Rząd planuje wprowadzenie skuteczniejszego systemu kontroli drogowego przewozu niektórych towarów, połączonego z nadzorem elektronicznym za pomocą systemów satelitarnych, wynika z projektu nowelizacji ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów.

"Projektowana ustawa zmieniająca ustawę o systemie monitorowania przewozu drogowego towarów ma celu zapewnienie skuteczniejszego funkcjonowania i lepszego monitorowania (kontroli) przewozu towarów 'wrażliwych'. Aby ten cel osiągnąć wskazane jest, by przewóz niektórych towarów był nie tylko rejestrowany, ale również nadzorowany elektronicznie za pomocą systemów satelitarnych. Doświadczenia ze stosowania przez służby podległe resortowi finansów elektronicznych systemów nadzoru przemieszczania, np. NCTS, EMCS, wskazują na zasadność przyjęcia rozwiązania w pełni zinformatyzowanego wspartego danymi z urządzeń GPS" - czytamy w opisie projektu.

W ocenie ustawodawcy, dane z rejestru dodatkowo powinny być uzupełniane przez wskazania geolokalizacyjne, tak by kontrola przewozu była efektywna. Dopiero porównanie danych zawartych w rejestrze z danymi uzyskiwanymi z lokalizatora pozwoli na stworzenie niezafałszowanego obrazu przemieszczania towarów. Dane z rejestru, uzupełnione o dane z lokalizatora umożliwią dokonanie takiego powiązania przez kontrolującego.

Dodatkowo należy podkreślić istotne znaczenie danych pochodzących z lokalizatora dla tworzenia map przewozu towarów przez podmioty działające nielegalnie w sferze wyłudzania podatku od towarów i usług, wykorzystywania określonych tras, przejść granicznych, czy magazynów podmiotów tzw. "słupów". Dzięki danym z rejestru i lokalizatora możliwe będzie również dokonywanie stosownych analiz schematów ujawnionych nielegalnych działań podmiotów biorących udział w przewozie towarów, wyjaśniono.

"Dlatego też dane z rejestru SENT winny być uzupełniane przez wskazania geolokalizacyjne, tak by kontrola przewozu była efektywna. Obowiązkiem przewoźnika będzie wyposażenie środka transportu w dedykowany lokalizator, zaś obowiązkiem kierującego jego włączenie w momencie rozpoczęcia przewozu i wyłączenie w chwili zakończenia przewozu w ostatnim miejscu rozładunku" - czytamy dalej.

W projekcie ustawy przewidziano kary pieniężne za brak wyposażenia środka w lokalizator: 10 000 zł dla przewoźnika i 7 500 zł dla kierującego, który nie wykonał obowiązków nałożonych na niego ustawą, podano także.

(ISBnews)