„W budowie jest jedenaście z trzynastu (zaplanowanych – PAP) obiektów inżynierskich, rosną nasypy i pojawiły się warstwy konstrukcji przyszłej drogi wykonane z kruszywa i mas bitumicznych” – poinformował rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Nalewajko.

W styczniu ma się rozpocząć budowa wiaduktu na przyszłym węźle Puławy Wschód, na skrzyżowaniu budowanej trasy z drogą wojewódzką 824 (Żyrzyn-Puławy-Annopol). Na czas budowy na drodze tej będzie wprowadzony objazd.

Zgodnie z podpisaną umową z wykonawcą budowa blisko 12-kilometrowej trasy ma się zakończyć na przełomie kwietnia i maja 2018 r. Nalewajko dodał, że okresu od 15 grudnia do 15 marca nie wlicza się do czasu budowy, ale wykonawca może wtedy prowadzić prace, których technologia nie koliduje z warunkami pogodowymi.

Między Kurowem a mostem w Puławach powstanie droga ekspresowa o łącznej długości ok. 11,8 km. W większości, przez 10,5 km, przebiegać będzie po nowym śladzie, głównie przez tereny rolne i leśne, a na odcinku ok. 1,3 km do istniejącej jezdni zostanie dobudowana druga, wraz z wiaduktem nad linią kolejową.

Reklama

Na trasie powstaną m.in. dwa węzły, cztery wiadukty drogowe, trzy mosty, przejścia dla zwierząt oraz drogi dojazdowe dla obsługi ruchu lokalnego.

Koszt tej inwestycji, prowadzonej w trybie „projektuj i buduj”, sięga ok. 323 mln zł. Wykonawcą zadania jest konsorcjum firm Energopol Szczecin i Przedsiębiorstwo Robót Drogowych w Zwoleniu.

Nowa droga ekspresowa - która połączy drogę S17 od węzła Kurów Zachód z mostem na Wiśle w Puławach na S12 – ma ułatwić ruch tranzytowy, odsunąć ruch ciężkich samochodów od obszarów zabudowanych, a także poprawić bezpieczeństwo i komfort lokalnego układu komunikacyjnego w Puławach. Obecnie dojazd z drogi S17 do mostu w Puławach odbywa się po drodze wojewódzkiej nr 824 lub istniejącą drogą nr 12. Przejazd nową trasą pozwoli też na skrócenie czasu podróży.

Do końca 2019 r. ma być gotowe także prawie 100 km drogi ekspresowej S17 na odcinku od Kurowa do obwodnicy Garwolina oraz od Garwolina do węzła Lubelska (który ma połączyć wschodnią i południową obwodnicę Warszawy). Inwestycja ma kosztować blisko 2,4 mld zł. Została podzielona na siedem odcinków.

Pierwsze prace budowlane ruszyć mają już wiosną 2017 r. - na pierwszy z odcinków, pomiędzy węzłami Kurów i Skrudki wojewoda wydał już zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID), czyli pozwolenie na budowę. Na podobne decyzje wojewodów lubelskiego i mazowieckiego czekają wykonawcy czterech kolejnych odcinków, natomiast na dwa pozostałe odcinki przygotowywana jest dokumentacja potrzebna do złożenia wniosków o wydanie ZRiD. Jeśli nie będzie opóźnień, to – jak zapowiada Nalewajko - w drugiej połowie roku 2017 prace będą prowadzone na ponad 95 kilometrach przyszłej S17.

W latach 2011 - 2014 r. zbudowano już 67 km drogi S17 na odcinku od Kurowa do miejscowości Piaski (Lubelskie) wraz z obwodnicą Lublina. Budowa tego fragmentu S17 pochłonęła 3,3 mld zł, z czego 2,2 mld zł stanowiło dofinansowanie z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko.(PAP)