"Zrównoważona mobilność miejska ma kluczowe znaczenie dla jakości życia w naszych miastach. Dzięki inwestycji w rozbudowę warszawskiego metra zachęcamy mieszkańców do zmiany nawyków, rezygnacji z samochodu i korzystania z dostępnego szybkiego i nowoczesnego systemu transportu publicznego" - podkreśliła cytowana w komunikacie KE unijna komisarz ds. polityki regionalnej Corina Cretu.

Inwestycja o wartości 432 mln euro ma posłużyć sfinansowaniu budowy sześciu nowych stacji metra. Za Dworcem Wileńskim powstaną stacje: Szwedzka (pod ulicą Strzelecką w pobliżu skrzyżowania z ulicą Szwedzką), Targówek (w okolicy skrzyżowania ulic Pratulińskiej i Ossowskiego) oraz Trocka (w rejonie skrzyżowania ulicy Pratulińskiej z Trocką).

Z kolei w dzielnicy Wola wybudowane zostaną stacje: Księcia Janusza (pod ulicą Górczewską, w rejonie skrzyżowania z ulicą Księcia Janusza), Młynów (pod ul. Górczewską, zlokalizowana między wiaduktem linii kolejowej PKP a ulicą Syreny) oraz Płocka (pod ulicą Płocką w rejonie skrzyżowania z ulicą Wolską).

Środki unijne mają wesprzeć również budowę terminalu technicznego, zakup 13 nowych pociągów, jak również prace przygotowawcze do dalszej rozbudowy linii. Roboty mają zostać zakończone do listopada 2019 roku.

Inwestycja ma znacząco poprawić system komunikacyjny dzielnic, dodatkowo wpłynie na mobilność mieszkańców i zwiększy mikroprzedsiębiorczość w okolicach stacji. Realizacja jest zgodna z założeniami strategii na rzecz mobilności niskoemisyjnej w ramach unii energetycznej. "Dzięki inwestycjom w ramach polityki spójności Komisja Europejska realizuje ogólnounijne cele niskoemisyjnej mobilności i poprawia jakość życia osób dojeżdżających do pracy" - zaznaczono w komunikacie.

Umowa w sprawie dofinansowania rozbudowy metra pomiędzy przedstawicielami Centrum Unijnych Projektów Transportowych i władz stolicy została podpisana jeszcze we wrześniu.

Warszawskim metrem codziennie podróżuje około pół miliona osób, a rocznie to ok. 170 mln ludzi. Stołeczne metro składa się obecnie z dwóch linii. Pierwszy odcinek linii nr 2 został otwarty w 2015 r.

Z Brukseli Krzysztof Strzępka (PAP)

>>> Czytaj też: 418 mln zł na śląskie drogi. Zobacz, jakie odcinki zostaną zmodernizowane