Projekt „Modernizacja linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa - Poznań - pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz” ma kosztować ok. 2,6 mld zł, jest współfinansowany przez Unię Europejską. E-20 to linia kolejowa o znaczeniu międzynarodowym i jeden z najważniejszych szlaków w województwie wielkopolskim. W czasie prowadzonych pracy pociągi dalekobieżne pojadą objazdami. Autobusowa komunikacja zastępcza wprowadzona zostanie z myślą o obecnych pasażerach pociągów regionalnych.

PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły decyzję o całkowitym zamknięciu modernizowanych odcinków w trakcie prowadzonych prac, co ma przyczynić się do szybszego ich ukończenia w porównaniu z częściowym, jednotorowym zamknięciem. Według planów, pomiędzy czerwcem 2017 a lipcem 2018 r. dwutorowe zamknięcie będzie na 60 km odcinku Podstolice – Konin. Następnie, do czerwca 2019 r., najcięższe prace obejmą 40 km odcinek Konin – Barłogi. Na pozostałych odcinkach prace będą prowadzone przy zamknięciach jednotorowych. Wicemarszałek wielkopolski Wojciech Jankowiak zapewnił w piątek na konferencji prasowej, że dotychczasowi pasażerowie pociągów regionalnych, w trakcie trwania modernizacji, nie zostaną pozostawieni sami sobie. Gotowe są plany wprowadzenia autobusowej komunikacji zastępczej między miejscowościami położonymi przy remontowanej trasie.

„Będziemy organizowali autobusową komunikację zastępczą, aby uniknąć sytuacji, gdzie w wyniku prowadzenia tej ważnej i potrzebnej inwestycji, mieszkańcy Wielkopolski będą mieli utrudniony dojazd do pracy i szkoły, czy w ogóle możliwość przemieszania się na tym obszarze. Jesteśmy gotowi do uruchomienia komunikacji zastępczej właściwie w każdej chwili” – powiedział Jankowiak.

Obecnie kolejowy transport regionalny na tej linii wykonują Koleje Wielkopolskie. Spółka uruchamia 23 pary pociągów na dobę, przewożąc w tym czasie ponad 7 tys. pasażerów. Dla tej liczby podróżnych zostanie zapewniony transport zastępczy. Przejazdy będą się odbywały na podstawie biletu kolejowego.

Reklama

„Planujemy połączenia bezpośrednie m.in. na trasie Konin-Poznań, Słupca–Poznań, Strzałkowo–Poznań, ale również planujemy takie połączenia, które będą komunikowały wszystkie stacje pośrednie. Autobusy będą zatrzymywały się we wszystkich tych miejscowościach, na których obecnie zatrzymują się pociągi” – powiedział Jankowiak.

Wicemarszałek przyznał, że czas przejazdu autobusem będzie dłuższy niż obecna komunikacja kolejowa. Jankowiak podkreślił, że w związku ze zmniejszonymi działaniami przewozowymi Kolei Wielkopolskich, nie przewiduje się cięć w zatrudnieniu w spółce.

Według zapowiedzi PKP PLK, po przeprowadzonej modernizacji, pociągi na trasie Warszawa – Poznań będą jeździły szybciej niż obecnie, dwukrotnie zwiększą się też możliwości linii.

Efektami prac będą nowoczesne perony dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, nowe wiadukty i zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe. Dobre podróże zagwarantuje ponadto nowa sieć trakcyjna i wzmocniony system zasilania, oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. (PAP)