PGNiG zwiększyło sprzedaż gazu o 6% r: r w 2016, do największych klientów - o 10%



Warszawa, 03.02.2017 (ISBnews) - Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) zwiększyło sprzedaż gazu o niemal 1,4 mld m3 r/r, czyli o 6%, w 2016 r., przy czym wzrost sprzedaży do największych odbiorców wyniósł 10% r/r, podała spółka.

Sprzedaż gazu na Towarowej Giełdzie Energii zwiększyła się o 11%. Podobną dynamikę wzrostu osiągnęła spółka zależna PGNiG Supply&Trading (PST), działająca głównie na rynkach niemieckim i holenderskim. W 2016 roku PST podwoiło liczbę klientów detalicznych i zawarło ponad 60 tys. nowych umów na dostawy prądu i gazu na lata 2017 i 2018, podano w komunikacie.

Spółka-matka PGNiG dzięki wprowadzaniu programów rabatowych oraz rynkowych mechanizmów zakupu w 2016 r. zawarła kilka strategicznych nowych umów średnio- i długoterminowych. Znalazły się wśród nich m.in. kontrakty z takimi kluczowymi klientami jak Grupa Azoty, Polska Grupa Energetyczna (PGE), PKN Orlen, EDF Toruń.

Grupa rozwija także działalność handlową LNG i rozpoczęła eksport gazu na Ukrainę, który w 2016 r. wyniósł prawie 0,4 mld m3.

"Stosowanie europejskich mechanizmów kontraktowania, elastyczność wobec zmieniających się potrzeb rynku oraz indywidualne podejście do klienta. Właśnie to czyni naszą ofertą bardzo konkurencyjną" - powiedział wiceprezes PGNiG ds. handlowych Maciej Woźniak, cytowany w komunikacie.

Spółka PGNiG Obrót Detaliczny, która sprzedaje gaz mniejszym klientom, w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2016 r. rozpoczęła dostawy gazu dla nowych klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw o łącznym zapotrzebowaniu 84 mln m3 rocznie, o ponad 20% więcej, niż w analogicznym okresie w 2015 roku.

"W 2016 roku nowa polityka sprzedażowa sprawiła, że spółka co miesiąc zyskiwała średnio o 10 mln m3 więcej zamówionego wolumenu gazu niż traciła. PGNiG Obrót Detaliczny odwrócił negatywny trend z 2015 roku, kiedy to średnio w każdym miesiącu tracił wśród klientów biznesowych zamówienia na blisko 110 mln m3 gazu" - podano także.

"Powraca do nas wiele średnich i mniejszych podmiotów, na przykład z branży produkcyjnej czy spożywczej. Dzieje się tak, ponieważ nasze produkty oraz aktualnie prowadzona polityka cenowa i rabatowa są bardzo elastyczne. Pracujemy nad coraz wyższą jakością obsługi. W ramach tych działań dedykowaliśmy m.in. klientom strategicznym bezpośrednich doradców biznesowych" - skomentował Woźniak.

Największym nowym odbiorcą PGNiG Obrót Detaliczny jest Ceramika Paradyż, która w sierpniu 2016 r. podpisała umowę na zakup 118 mln m³ gazu w ramach kontraktu dwuletniego. Jest to jednocześnie największy kontrakt w historii spółki. W grupie jej klientów znalazły się także m.in. Polmlek, Philips Lighting i Huta Cynku Miasteczko Śląskie. Przedłużone zostały również dotychczasowe umowy z Can-Pack, ICT Poland, Ferrero Polska oraz z Lhoist Bukowa.

We wrześniu 2016 roku PGNiG OD uruchomiło natomiast kompleksową ofertę sprzedaży energii elektrycznej dla klientów indywidualnych - Pakiet Prąd i Gaz (PiG). Rozwija także system obługi klientów.

PGNiG zaznaczyło też, że jest w pełni gotowe na mające wejść w życie od 1 października br. przepisy detaryfikacyjne znoszące obowiązek zatwierdzenia przez Urząd Regulacji Energetyki (URE) cen dla klientów biznesowych, a nowe regulacje umożliwią grupie m.in. natychmiastowe dostosowywanie oferty do zmieniających się warunków rynkowych.

PGNiG podało wcześniej, że sprzedaż gazu ziemnego w całym 2016 r. wyniosła 24,36 mld m3 wobec 23 mld m3 rok wcześniej.

PGNiG jest obecne na warszawskiej giełdzie od 2005 r. Grupa zajmuje się wydobyciem gazu ziemnego i ropy naftowej w kraju, importem gazu ziemnego do Polski, magazynowaniem gazu w podziemnych magazynach gazu, dystrybucją paliw gazowych, a także zagospodarowaniem złóż gazu ziemnego i ropy naftowej w kraju i za granicą oraz świadczeniem usług geologicznych, geofizycznych i poszukiwawczych w Polsce i za granicą.

(ISBnews)