"Jesteśmy wciąż w przededniu rewolucji cyfrowej, czy związanej ze sztuczną inteligencją. Ten trend przyspiesza na serio i technologia stopniowo będzie zmieniać sposób pracy w centrach usług, zatrudniających w naszym kraju ok. 200 tys. osób. Jeśli nie zaangażujemy się w cyfrowe zmiany, to miejsca pracy zaczną wypływać z Polski. Ich charakter pod wpływem tych zmian będzie również transformował" - powiedział Borek podczas prezentacji raportu Accenture Technology Vision 2017.

Zaznaczył, że centra usług w Polsce, to obok motoryzacji, branża zatrudniająca najwięcej pracowników. Możliwość dalszego dynamicznego wzrostu została wyczerpana poprzez ograniczoną liczbę kandydatów do pracy. W tym kontekście automatyzacja części procesów, m.in. przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji, jest szansą na dalszy rozwój branży, stwierdził Borek.

"Wdrożenie rozwiązań technologicznych wykorzystujących sztuczną inteligencję może mieć pozytywny wpływ na rozwój polskiej gospodarki. Jest to szczególnie szansa na budowanie pozycji dzięki innowacyjności na nowych rynkach. To otwiera ogromne możliwości dla polskich firm, które dzięki technologii będą mogły zdobywać globalne rynki" - dodał dyrektor zarządzający Accenture.

Według raportu, postęp w rozwoju sztucznej inteligencji, internetu rzeczy i analityce big data sprawia, że maszyny w coraz większym stopniu programowane są do wykonywania zadań dotychczas przypisywanych wyłącznie ludziom. Stopniowo, codziennością staje się wirtualny konsultant w call centre, czy systemy kontrolne w instalacjach przemysłowych, które uczą się jak reagować na konkretne sytuacje.

Tegoroczny raport definiuje następujących 5 trendów:

Sztuczna inteligencja nowym interfejsem użytkownika: Rozwój sztucznej inteligencji całkowicie zmieni nasze podejście korzystania z technologii upraszczając stosowane dotychczas rozwiązania. Coraz częściej użytkownicy będą się komunikowali z maszynami, wykorzystując język naturalny. Co więcej, maszyny te będą w stanie ciągle doskonalić się na podstawie wcześniejszych doświadczeń. 79% respondentów przyznaje, że sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje sposób pozyskiwania informacji i interakcji z klientami.

Platformy biznesowe: To kontynuacja trendu który sprawił, że np. największa firma taksówkowa na świecie nie posiada ani jednego samochodu. Platformy o globalnym zasięgu dające dostęp do usług będą zyskiwać na znaczeniu i wypierać tradycyjne modele biznesowe. Ponad 25% ankietowanych przyznało, że cyfrowe ekosystemy zmieniają sposób działania ich organizacji.

Kompetencje zamiast organizacji: Elastyczne formy zatrudnienia zyskują na popularności wśród pracodawców i pracowników. Rynek kompetencji, szczególnie w zakresie technologii, jest globalny dzięki technologii ułatwiającej pracę zdalną oraz platformom ułatwiającym znalezienie pracowników do projektów. Polska jest jednym z liderów w tym zakresie z uwagi na popularność samozatrudnienia jako formy współpracy. 85% przedstawicieli najwyższej kadry zarządzającej ankietowanej przez Accenture planuje w większym zakresie korzystać z usług niezależnych wysoko wykwalifikowanych i utalentowanych freelancerów.

Technologia podążająca za człowiekiem: Urządzenia elektroniczne będą w coraz większym stopniu dostosowywać się do naszych potrzeb i oczekiwań. Kluczowe jest wygranie rywalizacji o najlepsze doświadczenie użytkownika. Zwycięska technologia będzie standardem dla wszystkich rodzająów usług oferowanych klientom. 80% ankietowanych przez Accenture uważa, że organizacje muszą nie tylko zrozumieć obecną sytuację, ale także uwzględnić oczekiwania i ambicje poszczególnych osób, tak by nowe rozwiązania technologiczne pozwoliły im je zrealizować.

Nowe rynki: Firmy będą coraz aktywniej poszukiwać nowych obszarów rozwoju. Zmiany będą się dokonywać między innymi poprzez współpracę w ramach ekosystemów czy innowacje oferowane przez startupy. 74% respondentów przyznało, że ich firmy zaczynają działać w całkowicie nowych nieznanych im do tej pory cyfrowych realiach.