Warszawa, 08.02.2017 (ISBnews) - W Polsce aktualnie jest ok. 650 tys. m2 powierzchni handlowej w budowie, z czego 560 tys. m2 planowane jest do otwarcia w 2017 r., wynika z raportu Cushman & Wakefield pt. "Rynek handlowy w Polsce".
"Największymi obiektami będą Galeria Północna w Warszawie, Wroclavia we Wrocławiu, Serenada w Krakowie oraz Gemini Park w Tychach. W ośmiu największych aglomeracjach około 300 tys. m2 powierzchni zostanie oddane w formie nowych obiektów lub po rozbudowach, m.in. Arkadia w Warszawie, Galaxy w Szczecinie, czy Franowo Park Handlowy w Poznaniu" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.
Na 2017 rok planowane są kolejne otwarcia mniejszych obiektów w formacie parków handlowych i "strip malli", m.in. w Krakowie i Piasecznie k. Warszawy, a także w Oławie, Kętach czy Zakopanem. Do 18% powinien wzrosnąć udział miast poniżej 100 tys. mieszkańców w całkowitej podaży powierzchni handlowej, uważają autorzy raportu.
"W związku z utrzymującą się konkurencją zarówno między deweloperami, jak i najemcami obserwujemy zmiany jakościowe. Dotyczą one modernizacji i rozbudowy istniejących powierzchni, a także prowadzenia działalności sieci handlowych, w tym rozwijającej się sprzedaży wielokanałowej" - powiedziała Renata Kusznierska, partner i dyrektor działu powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield, cytowana w komunikacie.
Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce na koniec 2016 roku osiągnęły poziom blisko 14 mln m2. Dominującym formatem na polskim rynku pozostają centra handlowe (73%), magazyny handlowe (18%), parki handlowe (8%) oraz centra wyprzedażowe (1%).
W 2016 roku oddano 460 600 m2 nowoczesnej powierzchni, z czego ponad 3/4 w formacie centrów handlowych. W 2016 r. otwarto 22 nowe obiekty: 15 centrów handlowych (z których największymi były centrum handlowe Posnania w Poznaniu - 99 tys. m2 oraz Galeria Metropolia w Gdańsku - 34 tys. m2), dwa parki handlowe i pięć magazynów wolnostojących. Natomiast w ramach rozbudowy i modernizacji 13 obiektów handlowych oddano do użytku 74 tys. m2 powierzchni najmu, co stanowi 16% całkowitej podaży rocznej.
W 2016 r. popyt na nowoczesną powierzchnię handlową utrzymywał się na wysokim poziomie i był generowany przez rozwijające się sieci różnych branż z sektora średniej półki cenowej, m.in. sportowej, modowej, czy drogeryjnej. Jednym z powodów modernizacji i rozbudowy istniejących obiektów były rosnące wymagania klientów oczekujących nowej oferty rozrywkowej, wynika także z raportu.
Na polskim rynku pojawiły się 22 nowe marki handlowe, m.in. Skechers, NYX Cosmetics, Kanz, Steve Madden, Forever 21, &Other Stories i Maxi Bazar. W 2016 roku swój pierwszy stacjonarny sklep w Europie otworzyła firma Westwing Home & Living, która wcześniej działała tylko w kanale online.
"W następnych latach spodziewamy się debiutu około 10-20 nowych marek rocznie. Głównymi barierami wejścia popularnych zachodnich marek do Polski są niska siła nabywcza Polaków, która obecnie jest o połowę niższa od średniej siły nabywczej per capita w Europie oraz brak wspólnej waluty, utrudniającej rozliczenia finansowo-księgowe" - skomentowała Kamila Wykrota, partner i dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynkowych w Cushman & Wakefield.
W 2016 roku zakończył się także proces rebrandingu przejętych w 2014 roku przez Auchan hipermarketów Real, a także dalszą konsolidację na rynku DIY, głównie przez sieci Leroy Merlin i Bricomarche. Natomiast wycofały się z polskiego rynku handlowego m.in. Mothercare, Brice, Kari oraz sieci spożywcze Marcpol i Alma (obecnie w trakcie likwidacji sieci). Wyjście z rynku zapowiedziały również Marks & Spencer i Dorothy Perkins, podano także w materiale.
Eksperci Cushman & Wakefield zwracają uwagę, że czynsze w najlepszych centrach handlowych pozostają stabilne. Najwyższe stawki utrzymują się w najpopularniejszych centrach handlowych Warszawy i osiągają 120-140 euro za m2 miesięcznie, w pozostałych obiektach w stolicy stawki czynszu "prime" sięgają 100 euro za m2 miesięcznie. Natomiast w innych aglomeracjach stawkami najmu są na poziomie 40-50 euro za m2 miesięcznie.
(ISBnews)