PIGC: Należy zwiększyć stosowanie klauzul społecznych w zamówieniach publicznych


Warszawa, 15.02.2017 (ISBnews) - Stosowanie klauzul społecznych w zamówieniach publicznych gwarantuje lepszą jakość i profesjonalizację usług, a jednocześnie zapewnia godne życie i wynagrodzenie pracownikom, dlatego należy dążyć do częstszego wprowadzania tych klauzul w umowach, uważa prezes Polskiej Izby Gospodarczą Czystości (PIGC) Marek Kowalski.
"W sektorze usług sprzątania działa obecnie ponad 3500 aktywnych podmiotów, które zatrudniają około 400 000 osób – to ogromna rzesza pracowników, których prawa trzeba respektować. Pracownik, który ma zapewnione bezpieczeństwo zatrudnienia i godne warunki pracy jest pracownikiem długoterminowym, a co za tym idzie wyżej wykwalifikowanym. Tak więc stosowanie klauzul społecznych gwarantuje lepszą jakość i profesjonalizację usług, a jednocześnie zapewnia godne życie i wynagrodzenie pracownikom. Jest to tym bardziej istotne, ponieważ według danych UZP dotyczących istotnych zamówień publicznych udzielonych w latach 2012-2015 tylko 4,08% z nich zawierało klauzule społeczne. Ta sytuacja musi ulec poprawie. Dlatego warto stosować Dobre Praktyki i umożliwić podwykonawcy stosowanie klauzul społecznych, czyli m.in. zatrudniania na umowę o pracę" - powiedział prezes PIGC Marek Kowalski, cytowany w komunikacie.
Według danych Urzędu Zamówień Publicznych (UZP) za 2014 r., wartość rynku zamówień publicznych w Polsce to 270 mld zł, z czego około 100 mld zł to usługi realizowane wewnętrznie, czyli bez przetargów . Znacząca część to usługi sprzątania dla szkół, szpitali oraz innych instytucji użyteczności publicznej.
Według PIGC, rola profesjonalnego wykonywania usług sprzątających w szpitalach, szkołach, urzędach gmin, budynkach ministerstw i innych placówkach publicznych, gdzie czystość jest gwarantem bezpieczeństwa publicznego, jest nie do przecenienia. Specjalistyczne firmy dbają o stosowanie najlepszych praktyk i profesjonalnych środków czystości zgodnych ze wszystkimi normami i przepisami prawa. Jednak to po stronie zamawiającego leży właściwe skonstruowanie SIWZ, przeprowadzenie przetargu i - co kluczowe - ocena kompetencji oferentów.
"Należy pamiętać, że podjęcie właściwej decyzji nie jest proste i w dużej mierze zależy od skrupulatności zamawiającego, jednak może przynieść wymierne korzyści. Jedną z nich jest znacząca oszczędność finansowa w porównaniu z realizacją sprzątania w ramach własnych zasobów. Profesjonalne firmy mają możliwość negocjowania kosztów zakupu sprzętu oraz środków czystości, gdyż robią to regularnie i w dużych ilościach. Nie bez znaczenia jest wysoki poziom bezpieczeństwa wynikający z daleko idącej specjalizacji. Warto więc stosować Dobre Praktyki i z właściwą starannością przygotować SIWZ oraz rozstrzygnąć przetarg w taki sposób, żeby otrzymać jak najwyższą jakość, a zarazem dokonać realnych oszczędności w budżecie placówki, przy poszanowaniu interesów społecznych" - wskazał Kowalski.
Celem Dobrych Praktyk jest jak najpełniejsze wykorzystanie możliwości, jakie dają zamawiającym nowe przepisy prawa polskiego i dyrektywy Unii Europejskiej, w tym przede wszystkim dyrektywa 2014/24/UE. Wykorzystanie tych możliwości zapewni udzielanie zamówień publicznych zgodnie ze standardami ochrony socjalnej pracowników, równą konkurencją i zasadami handlu międzynarodowego, z jednoczesnym zagwarantowaniem zamawiającemu kontroli nad jakością realizowanego zamówienia publicznego, podano także w materiale.
Konferencja Dobre Praktyki, SIWZ w zamówieniach publicznych w sektorze sprzątania odbędzie się 26 kwietnia 2017 roku w trakcie Ogólnopolskich Dni Czystości 2017 w Warszawie (26-27 kwietnia w hali EXPO XXI przy ul. Prądzyńskiego 12/14), organizowanych przez Polską Izbę Gospodarczą Czystości (PIGC). Agencja ISBnews jest partnerem medialnym wydarzenia.

(ISBnews)