Warszawa, 15.02.2017 (ISBnews) - Mniej niż 7% kupujących w trakcie promocji zdecydowało się na zrobienie zakupów w "czarny piątek", a jeszcze mniejsze zainteresowanie wzbudził "cyfrowy poniedziałek", w ramach którego zakupy zrobiło niecałe 2% badanych, wynika z raportu KPMG w Polsce pt. "Promocje oczami klienta - czy faktycznie działają?"
"Niska popularność akcji promocyjnych, takich jak 'czarny piątek' i 'cyfrowy poniedziałek' wynika częściowo z ich ograniczonej skali - wielu sprzedawców obejmowało przeceną jedynie wybrane produkty, a sam rabat rzadko przekraczał poziom rzędu 50%. Warto również zaznaczyć, że wpływ na atrakcyjność poszczególnych kategorii w zakupach promocyjnych Polaków może mieć działalność globalnych sklepów online, które kuszą nas o wiele korzystniejszymi ofertami niż rodzimi sprzedawcy. Przykładem takiego działania może być niemiecki oddział firmy Amazon, który w 'czarny piątek' za pośrednictwem swojego polskojęzycznego sklepu online oferował bezpłatną wysyłkę zakupów m.in. do klientów z Polski" - powiedział partner w dziale usług doradczych Jan Karasek, cytowany w komunikacie.
Największą popularnością w trakcie przecen wśród badanego asortymentu cieszyło się obuwie - 56% konsumentów cyfrowych kupujących buty skorzystało z promocyjnej oferty. W ramach promocji Polacy chętnie kupowali też odzież i bieliznę (45% kupujących takie produkty), elektronikę i sprzęt AGD (29%). Co ciekawe, z promocji skorzystało mniej niż 10% kupujących sprzęt sportowy, podano również.
"Blisko jedna trzecia polskich konsumentów cyfrowych skorzystała z promocyjnych ofert dostępnych w różnych kanałach sprzedaży pod koniec 2016 roku. Aż 70% z nich na promocyjne zakupy udało się do tradycyjnych sklepów stacjonarnych, mimo posiadania praktycznie nieprzerwanego dostępu do internetu. Dla ok. 40% badanych cena nie była decydującym czynnikiem wyboru sprzedawcy - nawet w czasie obniżek bardziej liczy się dla nich oferowany asortyment i dobre doświadczenia podczas poprzednich zakupów. Ponadto co najmniej 40% konsumentów cyfrowych poszukuje opinii przed realizacją zakupu" - czytamy w komunikacie.
Jedynie ok. 14% respondentów dokonało zakupu ze względu na impuls i atmosferę towarzyszącą wyprzedażom. Zdecydowana większość konsumentów cyfrowych kupujących w czasie promocji (63% wskazań) deklaruje, że planowało realizację tych zakupów w sposób przemyślany już wcześniej. Blisko 24% uczestników promocji podjęło decyzję zakupową ze względu na korzystną cenę, podano również.
"Nawet w okresie atrakcyjnych promocji tylko co trzeci cyfrowy konsument decyduje się na kupno nieplanowanych produktów, a niecałe 10% respondentów kupiło więcej niż 2 takie produkty. Jedynie 6% badanych nabywało produkty planując zwrot egzemplarzy, które nie będą spełniały ich oczekiwań" - czytamy w komunikacie.
Cena decydowała o wyborze sprzedawcy według ok. 60% badanych niezależnie od tego, czy kupowali w czasie promocji, czy poza nią. Dla ok. 40% nadal duże znaczenie ma oferowany asortyment i dobre doświadczenia podczas poprzednich zakupów (ok. 35% wskazań), które są w stanie zaważyć na ostatecznej decyzji konsumentów, podano także.
"Ponad połowa (52%) cyfrowych konsumentów w Polsce deklaruje, że poleci sprzedawcę kupionego ostatnio produktu znajomym lub przyjaciołom, a skłonność do udzielania pozytywnych rekomendacji nie zależy od atrakcyjności otrzymanego rabatu" - czytamy komunikacie.
Raport KPMG w Polsce pt. "Promocje oczami klienta - czy faktycznie działają?" powstał na podstawie badania zrealizowanego na reprezentatywnej próbie 303 osób metodą CAWI w grudniu 2016 roku.
(ISBnews)