Zaplanowane na ten rok wydatki inwestycyjne detalisty są większe od kwoty, jaką Jeronimo Martins (JM) przeznaczył w ub.r. na swoje przedsięwzięcia. Łącznie w Portugalii, Polsce i Kolumbii JM wydał 482 mln euro, z czego na rozwój polskiej sieci Biedronka 48 proc. tej kwoty.

Jak powiedział w czwartek PAP Pedro Soares dos Santos, prezes grupy Jeronimo Martins, z 700 mln euro, jakie trafią w tym roku na inwestycje, blisko 60 proc. skierowanych zostanie do Polski. "Szacujemy, że do grudnia br. na różne przedsięwzięcia w Polsce trafi 400 mln euro, m.in. na budowę stu sklepów sieci Biedronka oraz jednego centrum dystrybucyjnego" - ujawnił.

Przyznał, że powodem do zwiększania wydatków na działalność operatora Biedronki w Polsce są korzystne warunki ekonomiczne dla inwestorów, w tym m.in. program 500 plus, który - jego zdaniem - mógł stymulować w Biedronce sprzedaż szczególnie owoców i warzyw.

W trakcie zorganizowanej w czwartek w lizbońskiej centrali grupy JM konferencji Soares dos Santos przyznał, że firma boryka się z problemami na polskim rynku pracy. W niektórych częściach kraju detalista nie potrafi pozyskać nowej załogi. "W minionym roku w kilku zorganizowanych przez nas rekrutacjach do sklepów Biedronka nie udało nam się zakontraktować żadnego nowego pracownika" - mówił.

Prezes powiedział jednak, że trudności w pozyskiwaniu nowych pracowników grupa nie zamierza rozwiązywać podwyżką płac. "W tym roku nie planujemy podnoszenia wydatków na pensje dla pracowników. Dwie podwyżki dla naszej załogi wprowadziliśmy już w minionym roku: w kwietniu i październiku" - wskazał.

Biedronka, posiadająca sieć ponad 2720 placówek, otworzyła w ub.r. w Polsce 83 sklepy, zamykając 28.

Druga z rozwijanych przez JM w Polsce sieć, Hebe, posiada 153 placówki, czyli o 19 więcej w porównaniu z 2015 r. Grupa, jak ujawnił jej prezes, wciąż nie czerpie jednak zysków z działalności tej sieci drogeryjnej.

Obroty Biedronki wzrosły w ub.r. do 9,78 mld euro, czyli o 6,3 proc. więcej w ujęciu w euro i 10,8 proc. w rozliczeniu w złotych. Udział polskiej sieci w całości ubiegłorocznych obrotów grupy JM sięgnął 66,9 proc.

Z Lizbony Marcin Zatyka