Przewoźnik ŁKA zamówi trzyczłonowe elektryczne pociągów wraz z utrzymaniem przez 12 lat. Kontrakt na 14 pociągów został podpisany o godz. 14.00 na dworcu Łódź Fabryczna, czyli największej stacji PKP w Polsce. Umowa jest warta prawie 267 mln zł, z czego 182 mln zł zwróci Łodzi UE.

Impuls dla ŁKA- przód pociągu

Impuls dla ŁKA- przód pociągu

źródło: Materiały Prasowe

We wrześniu ub. roku ŁKA rozstrzygnęła ten przetarg na rzecz szwajcarskiego Stadlera, który ma zakład w Siedlcach. To miało być uzupełnienie taboru spółki ŁKA, który używa dziś 20 pociągów Flirt kupionych u Stadlera w 2012 r. Unifikacja taboru oznaczałaby niższe koszty utrzymania (odwrotnie niż np. w Kolejach Mazowieckich, które używają 18 typów taboru różnych producentów).

Kupić takich samych pociągów się łódzkiemu przewoźnikowi nie udało, a Stadlerowi kontrakt przeszedł koło nosa. Powód - nowosądecki Newag zakwestionował w Krajowej Izbie Odwoławczej część wyliczeń z oferty konkurenta. KIO zdecydowała, że oferty muszą zostać jeszcze raz ocenione. W efekcie oferta Stadlera została odrzucono i to spółka z Nowego Sącza została w przetargu numerem jeden.

Tzn. role się odwróciły, bo tym razem Stadler poszedł do KIO, ale bezskutecznie. Tuż przed Świętami Izba potwierdziła wygraną Newagu. Producent później zaskarżył wyrok do sądu, ale to nie powstrzymuje umowy. To właśnie giełdowy Newag, którego współwłaścicielem jest Zbigniew Jakubas, podpisze dziś umowę z ŁKA.

Wzór malowania składów Newagu dla ŁKA

Wzór malowania składów Newagu dla ŁKA

źródło: Materiały Prasowe

Pociągi zamówione przez ŁKA będą wyposażone m.in. w darmowe wifi, klimatyzację, elektroniczną informację pasażerską i gniazdka elektryczne przy fotelach dla pasażerów. Mają jeździć z pasażerami z prędkością do 160 km/h.

Umowa przewiduje, że pierwsze cztery pociągi producent ma dostarczyć do końca października 2018 r., a pozostałe w 2019 r.

Wnętrze Impulsa ŁKA

Wnętrze Impulsa ŁKA

źródło: Materiały Prasowe

Wiadomo, że łódzki przewoźnik, jako pierwszy w Polsce otrzyma pojazdy nowej generacji Impuls II. W porównaniu z poprzednikiem zewnątrz wyróżniają się np. innym wyglądem ściany czołowej, a pod względem parametrów technicznych m.in. mniejszą masą, co oznacza niższe koszty energii elektrycznej.

Jako pierwsi z pociągów Impuls II skorzystają pasażerowie nie z Łodzi, ale z włoskiego Bari. Umowa dla Bari została podpisana przez Newag w grudniu 2015 r. Pociągi miały dojechać nad Adriatyk pod koniec ubiegłego roku, ale termin został przesunięty. Jak podaje producent, pojazdy zaczną kursować we Włoszech w tym roku.

Tak wygląda Impuls II dla Bari we Włoszech

Tak wygląda Impuls II dla Bari we Włoszech

źródło: Materiały Prasowe

Impulsy dla Włoch będą pierwszymi pociągami elektrycznymi Newagu wyeksportowanymi do zachodniej Europy. Włosi zamówili w sumie pięć w wersji trzyczłonowej. Wartość tego kontraktu to ponad 24 mln euro. Przewoźnik FSE może w ramach opcji zwiększyć zakres zamówienia o 10 kolejnych pojazdów. Łączna wartość zamówienia urosłaby wtedy do 60,5 mln euro.