Realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe projekt współfinansowany z funduszy unijnych dotyczy linii kolejowej nr 14 na odcinku od dworca Łódź-Kaliska do Zduńskiej Woli. W ramach zawartego w poniedziałek kontraktu trasa zostanie w pełni zmodernizowana, co pozwoli zwiększyć prędkość pociągów do 120 km/h i o jedną trzecią skrócić obecny czas przejazdu.

"Udało nam się wyłonić dobrego wykonawcę, który w dobrej cenie zrealizuje jeden z projektów unijnych, mający bardzo duże znaczenie dla regionu łódzkiego. Jego efekty będzie można bardzo łatwo zweryfikować, bo planujemy, że inwestycja skróci czas przejazdu o 15 minut – z 46 minut obecnie do 31. To na pewno zostanie zauważone przez pasażerów, a o to przede wszystkim nam chodzi" – podkreślił podczas podpisywania umowy członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch.

Prace będzie prowadziła grupa ZUE SA, zwycięzca przetargu. Zakres robót obejmuje m.in. wymianę torów na 42 km dwutorowej linii oraz sieci trakcyjnej, przebudowę siedmiu stacji i przystanków, oraz remont 29 obiektów inżynieryjnych – wiaduktów, mostów, kładki dla pieszych.

"W Pabianicach i Zduńskiej Woli powstaną nowe przejścia podziemne z windami. Będą one służyły do dostania się na perony oraz bezpiecznego przedostania się na drugą stronę. Łącznie przebudowanych zostanie 35 przejazdów kolejowo-drogowych, gdzie zamontowane zostaną nowe urządzenia sterowania ruchem. Zwiększy się komfort podróżowania oraz poprawi bezpieczeństwo" – tłumaczył Krzysztof Pietras, zastępca dyrektora regionu centralnego PKP PLK.

Reklama

Jak poinformował prezes ZUE Wiesław Nowak, rok 2017 jest przewidziany na opracowanie projektów oraz uzyskanie stosownych zezwoleń, a prace remontowe mają rozpocząć się na początku przyszłego roku. Inwestycja ma zakończyć się w pierwszej połowie 2020 r.

Przebudowa odcinka Łódź Kaliska – Zduńska Wola jest jednym z projektów Krajowego Programu Kolejowego, usprawniających komunikację regionalną w Polsce. W planach jest także dalszy remont linii na odcinku Zduńska Wola – Ostrów Wielkopolski.

"Mocno rozpędziliśmy inwestycje kolejowe PKP PLK. Od początku roku podpisaliśmy ponad 50 umów na blisko 1,8 mld zł. W najbliższym czasie planujemy zawarcie kolejnych dużych kontraktów" – zaznaczył Bresch.

Dodał, że pod koniec ubiegłego roku zakończono budowę odcinka Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nową stacją Łódź Fabryczna, a kolejnym udogodnieniem dla mieszkańców aglomeracji łódzkiej i podróżnych z Polski będzie budowa tunelu średnicowego z Łodzi Fabrycznej do Łodzi Kaliskiej. Podpisanie umowy na tę inwestycję planowane jest na drugą połowę tego roku. (PAP)