Spółka odpowiada w ten sposób na publikację "Dziennika Gazety Prawnej", który podał we wtorek, że kolej musi wydać miliardy na remont (którego nie potrzebuje), aby nie zwracać pieniędzy do Brukseli. Według gazety PKP wyremontują za 2,2 mld zł tory, po których składy nie pojadą szybciej, a przejazd zostanie skrócony zaledwie o 5 minut.

"Brak modernizacji linii w przyjętym i akceptowanym przez UE zakresie oznaczałby degradację trasy, brak oczekiwanej oferty dla dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych przewozów pasażerskich oraz pogorszenie przewozów towarowych – mówi Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych ds. realizacji inwestycji.

PKP PLK informują, że obecny stan techniczny linii E 20 na odcinku Sochaczew – Swarzędz nie pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 160 km/h na ponad 60 km linii. Dalsza eksploatacja, bez przeprowadzenia prac modernizacyjnych, nie pozwoli na utrzymanie aktualnie obowiązującej prędkości. Ponadto stan techniczny urządzeń sterowania ruchem na części posterunków powinien gwarantować wyższy poziom bezpieczeństwa.

Jak informuje PKP PLK sieć trakcyjna jest jeszcze z lat siedemdziesiątych, podobnie jak znaczna część urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Wymienić należy także odcinki linii kolejowej. Stacje nie zapewniają oczekiwanego standardu obsługi.

Reklama

"Modernizacja sieci trakcyjnej wraz z układem zasilania pozwoli na szybki, równoczesny przejazd nowoczesnych pociągów m.in. klasy Pendolino, i składów regionalnych, co obecnie nie jest możliwe. Tracą na tym pasażerowie" - dodaje Bresch.

PKP PLK informują, że na trasie z Warszawy do Poznania zwiększą komfort podróży i poziom bezpieczeństwa. Pojedzie nią dwa razy więcej pociągów.

We wtorkowym wydaniu "Dziennika Gazety Prawnej" poinformowano, że kolejarze osiągną skrócenie czasu przejazdu dla ekspresów jadących z Warszawy do Poznania o pięć minut. Gazeta cytowała wypowiedź prezesa Fundacji Pro Kolej Jakuba Majewskiego, który twierdzi, że "PKP zaplanowały tę inwestycję w rozdmuchanej skali, aby +przerobić+ pieniądze z UE. Gdyby remontu nie wykonano środki trzeba by zwrócić. A to byłoby kompromitacją resortu infrastruktury".

Linia kolejowa łącząca Warszawę z Poznaniem to część większej trasy łączącej Morze Północne z Bałtykiem. To jedna z 10 priorytetowych europejskich korytarzy towarowych. Infrastruktura na tej trasie będzie na oczekiwanym jednolitym, wysokim poziomie m.in. dla towarowych składów o długości 700 m.

Jak informowały w połowie stycznia PKP PLK Projekt "Modernizacja linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa - Poznań - pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz" ma kosztować ok. 2,6 mld zł, jest współfinansowany przez Unię Europejską. W czasie prowadzonych pracy pociągi dalekobieżne pojadą objazdami. Autobusowa komunikacja zastępcza zostanie wprowadzona z myślą o obecnych pasażerach pociągów regionalnych.(PAP)

pif/ skr/