Polskie megalotnisko. Mądra inwestycja czy megalomański pomnik i utopione pieniądze?

18 marca 2017, 08:45
Źródło:MAGAZYN DGP
Samoloty należące do PLL LOT na warszawskim lotnisku Okęcie.

Samoloty należące do PLL LOT na warszawskim lotnisku Okęcie.źródło: Bloomberg
autor zdjęcia: Bartek Sadowski

Centralny Port Lotniczy powstanie zbyt późno i kosztem rzezi lotnisk regionalnych. Ale rząd chce budować nowy hub dla LOT-u.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
KioskWersja cyfrowaKioskWersja cyfrowaKioskWersja cyfrowa

Reklama

Komentarze (57)

  • ciekawy(2017-03-20 11:51) Zgłoś naruszenie 04

    Jak to jest ,że poprzedni rząd planował podarować za złotówkę LOT Lufthansie a obecnie LOT ma zysk?

    Odpowiedz
  • JanekPatriot(2017-03-20 02:41) Zgłoś naruszenie 51

    USA i UK sie zamyka na świat. Za tą kase bym zbudował szybką kolej z Ślaska nad Morze i handlował. Po co nam boingi jak mamy tanie pociągi.

    Odpowiedz
  • JanekPatriot(2017-03-20 02:35) Zgłoś naruszenie 00

    Regionalne lotniska są dobre. USA i UK zamyka granice. Zbudować szybką kolej z Śląska nad Bałtyk za te pieniadze i użyć do transportu polskie pociągi a. nie. jakieś Boingi.

    Odpowiedz
  • Szar(2017-03-19 23:37) Zgłoś naruszenie 63

    Chory pomysł szalenca

    Odpowiedz
  • Adi(2017-03-19 20:52) Zgłoś naruszenie 112

    Sam projekt CPL ma sens, to dzielenie ruchu lotniczego i jego szatkowanie na wiele małych lotnisk było głupie z podręcznikowym już przykładem Gdyni i Gdańska, czy lotniska w Radomiu. Pamiętajmy, że sam projekt na realizację potrzebuje co najmniej kilku lat, trudno nawet zakładać, że za rządów Szydło zostanie wbita łopata. Lotnisko, które byłoby połączone szybką koleją na trasie Warszawa - Łódź, autostradą, miało zaplecze dla logistyki, zostało od zera zaprojektowane wedle obecnych najlepszych wzorców na pewno nie będzie totalną porażką, bo choćby koszty pracy w Polsce są niższe, niż w Berlinie, mniejsza jest skłonność do strajków i byłoby konkurencyjne cenowo, po za tym większość lotnisk w UE i tak jest zatłoczonych. Warto tu, też pamiętać, że lotniska zarabiają nie tylko na ruchu pasażerów, ale i cargo.

    Odpowiedz
  • PLka(2017-03-19 15:55) Zgłoś naruszenie 2810

    Bo stadiony piłkarskie za miliardy złotych złodziei z POPSL to były wspaniałe "inwestycje" ...

    Odpowiedz
  • Maciej(2017-03-19 12:43) Zgłoś naruszenie 2912

    nowy stadion śląski chcą budować.

    Odpowiedz
  • Karol(2017-03-18 19:36) Zgłoś naruszenie 9946

    Nie ma ani potrzeby ani kasy na to centralistyczne przedsiewziecie. Klasyczny przyklad uwieczniania sie autorytarnej wladzy w pomnikach hybionych inwestycji, za ktore zaplaci podatnik.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • JanekPatriot(2017-03-18 19:17) Zgłoś naruszenie 1039

    Po co jak UK zamyka granice, Irlandia padnie po brexicie. Bedziemy eksportować mieso koloru blond z programu 500+ czy jak?

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Kris1803(2017-03-18 19:08) Zgłoś naruszenie 11716

    Niemcy do tej pory nie mogą sobie poradzić z lotniskiem w Berlinie, a my damy radę ? To projekt bardziej pod dobry zarobek dla polityków. Będzie jak z elektrowniami atomowymi czy korwetą "Gawron". Nic nie powstanie a pieniądze pójdą.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • ZłaBuka (2017-03-18 17:05) Zgłoś naruszenie 3020

    Hmmm ja bym chyba wolał jechać 20-30 minut rozbudowaną S7 do Modlina i lecieć bezpośrednio do np. Nowego Jorku niż z takiego Okęcia z przesiadką we Frankfurcie czy w Londynie. Poza tym nie rozumiem po co ktoś z Bukaresztu miałby tłuc się z Okęcia do Modlina, skoro to Modlina ma być hubem...Nikt im nie każe latać na Okęcie i organizować przesiadki. Rozbudowa Modlina jest lepsza i tańsza, a po rozbudowie s7 ktoś z np. Łodzi dojedzie tam w niecałe dwie godziny. Na Okęcie można przenieść tanie linie, czartery i loty biznesowe. Ktoś będzie leciał z myślą o przesiadce, leci na Modlin, a ktoś do Wawy z myślą jako o miejscu docelowym na Okęcie. Prostsze i tańsze rozwiązanie.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Wojtek z Bytomia(2017-03-18 15:55) Zgłoś naruszenie 10917

    Ludzie, to lotnisko to wyraz megalomani oraz przykład tego jak LOT chce doić obywateli, 30 mld na 35 mln mieszkańców oznacza, że każdy (również niepracujący), wyłoży jakieś 800 złotych na lotnisko. Dlaczego zamiast tego nie rozbudować lotnisk lokalnych (Katowice, Gdańsk, Kraków)?

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • abc(2017-03-18 13:38) Zgłoś naruszenie 11115

    bardzo rzeczowo napisany artykuł

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • Mms(2017-03-18 13:10) Zgłoś naruszenie 9934

    Dworzec Łódź Fabryczna. Założenia też były piękne.

    Odpowiedz
  • polak(2017-03-18 13:00) Zgłoś naruszenie 820

    Polska centrum Europy m super pomysł

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Adam Ozjasz Szechter-Michnik. Gazeta Wyborcza.(2017-03-18 13:00) Zgłoś naruszenie 4758

    Project CPL jest przykładem myślenia Strategicznego, czyli długoterminowego,dotyczącego przyszłości. To jakby nowa jakość w myśleniu Polskiego Rządu i rozumiem,że niektórzy pismakowe i też zwykli ludzie, po prostu tego nie rozumieją, ponieważ ich sposób pojmowania i planowania rzeczywistości sięga maksymalnie poziomu taktycznego,czyli krótkoterminowego. Nie chcę popadać w żaden patos ,ale Gdynia 90 lat temu też była mrzonką i tylko dzięki odpowiedniemu poziomowi myślenia i determinacji ministra Kwiatkowskiego mogła powstać.Nie wspomnę o Euro w Polsce.Jaki był lament w mediach,że sobie nie poradzimy i co? Tylko nasza drużyna niestety poległa.Jeśli chcemy się rozwijać,a chcemy!, to musimy inwestować,ale przede wszystkim planować na wiele,wiele lat do przodu tak jak to robią poważne kraje i poważne rządy,a taki wydaje mi się ,że w końcu mamy i powinniśmy się z tego cieszyć,a nie ciągle trząść gaciami bo jakiś pismak z drugim wmawia nam jakieś bzdury. p.s. znowu przedruk artykułu z Mojej Wyborczej.znowu za ************

    Pokaż odpowiedzi (5)Odpowiedz
  • Terminator(2017-03-18 12:49) Zgłoś naruszenie 6161

    Jestem za!To megalotnisko może powstać za ok. 10-20 lat. A za 10-20 lat będzie ciasno na Polskich lotniskach. A Polacy będą latać z Flughafen Berlin-Brandenburg. Ja bym żadnego lotniska w Polsce nie likwidował.

    Odpowiedz
  • 2P(2017-03-18 12:14) Zgłoś naruszenie 1833

    dyskusja jest bez przedmiotowa. jedyne co jest ważne to rzecz jaka nie padła. stawiam wszystko u bukmachera że lotnisko będzie imienia Lecha K. i nic nie jest ważne w tej dyskusji

    Odpowiedz
  • Newsroom(2017-03-18 11:18) Zgłoś naruszenie 79117

    Niemcy rocznie mogą stracić ok 50 - 60 mld złotych rocznie, gdyby nasze lotnisko powstało. Właśnie dlatego musi powstać, byśmy przestali tracić tak ogromne pieniądze !

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • kapitanneo(2017-03-18 11:03) Zgłoś naruszenie 3712

    Cały artykuł na dobrą sprawę jest podsumowaniem nieporadności i zaniedbać ostatnich lat. Braku koncepcji, strategii działania, pozoranctwa. Niestety takie działania są bardzo kosztowne o czym przekonujemy się teraz i jeszcze będziemy. Jeśli ktoś myślał, że polityka ciepłej wody w kranie nic nie kosztuje to się grubo mylił. Od budowy CPL i tak nie uciekniemy. Budowany w etapach, stopniowo będzie się rozwijał i zaspokoi rosnący ruch na dzisięciolecia. Bez marnotrawstwa pieniądza na prowizorki typu duoport. Modlin się nie nadaje jeszcze z jednego powodu. Pasażerowie z południa i zachodu Polski żeby się dostać do Modlina musieliby jechać przez Warszawę. Miasto w korkach, dalej i drożej.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecamy

Wiadomości branżowe

Tylko na Forsal.pl

Infografiki, wykresy, mapy

Opinie

Najnowsze galerie>>

wszystkie »

Finansopedia forsal.pl

popularnenajnowsze