Polskie megalotnisko. Mądra inwestycja czy megalomański pomnik i utopione pieniądze?

18 marca 2017, 08:45
Źródło:MAGAZYN DGP
Samoloty należące do PLL LOT na warszawskim lotnisku Okęcie.

Samoloty należące do PLL LOT na warszawskim lotnisku Okęcie.źródło: Bloomberg
autor zdjęcia: Bartek Sadowski

Centralny Port Lotniczy powstanie zbyt późno i kosztem rzezi lotnisk regionalnych. Ale rząd chce budować nowy hub dla LOT-u.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję
KioskWersja cyfrowaKioskWersja cyfrowaKioskWersja cyfrowa

Reklama

Komentarze (57)

  • jasiu(2017-03-18 08:56) Zgłoś naruszenie 8516

    jak w misiu...

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • 2030 = 60 mln pasażerów w samej RP(2017-03-18 09:08) Zgłoś naruszenie 1132

    Sam projekt jest z pewnością potrzebny. Wskazują na to prognozy w ruchu lotniczym. Ważniejsze w tym jest aby w operacjach na CPL uczestniczyły wszystkie podmioty (te małe i te duże) tak aby zwykły Kowalski czuł z tego korzyść bo w przeciwnym razie wybudujemy sobie enklawę kolonialną dla korporacji taką jak buduje się w wielu miejscach na świecie a zwykły Kowalski nawet nie powącha grosza z tej inwestycji (jedynie zostanie sprowadzony do poziomu pasażera). CPL jako hub dla Polaków, Litwinów, Białorusinów i Ukrainy Zach jak najbardziej jest potrzebny ale od samego początku ma być tak układany by Polacy mogli podłączyć się pod operacje na CPL. Takie projekty w świecie są realizowane (są w USA są w Niemczech są w Chinach i jest miejsce w Europie Centralnej).

    Odpowiedz
  • warszawiak(2017-03-18 09:13) Zgłoś naruszenie 1330

    Zamknięcie Okęcia dla intensywnego ruchu jest konsekwencją rozwoju miasta , lobby pracowników portu jest naturalne , decyzja mądra i z wizją

    Odpowiedz
  • Gość(2017-03-18 09:19) Zgłoś naruszenie 8249

    Jak tak spojrzeć perspektywicznie, to centralny port lotniczy jest Polsce potrzebny. Transport lotniczy będzie się rozwijał , przez nowe technologie które wkroczą do lotnictwa i stawał się będzie bardziej konkurencyjny. Jaka jest perspektywa czasowa trudno powiedzieć. Reasumując to nie będą wyrzucone pieniądze na pewno, można się najwyżej spierać, czy ta inwestycja powinna być na czubku priorytetów.

    Odpowiedz
  • MarcinWWA(2017-03-18 09:29) Zgłoś naruszenie 8821

    No coś trzeba zrobić. Okęcie się nie rozbuduje z braku miejsca, a pomieścić może max 20 milionów pasażerów co zostanie osiągnięte w około 4 lata. Przeszkadza droga ekspresowa S2 i ogólnie tereny zabudowane wokół. Lotnisku grożą także wieluset milionowe odszkodowania za przekroczenia hałasu. Z kolei Modlin na "wygwizdowie" średnio nadaje się na lotnisko centralne, poza tym częste tam mgły od Wisły sprawiają sporo kłopotów.

    Odpowiedz
  • gosc(2017-03-18 09:36) Zgłoś naruszenie 12032

    Kompletnie chory pomysł. 50 mln pasażerów to tyle teraz obsługuje lotnisko w Nowym Yorku. W dodatku nie wiadomo czy LOT przetrwa kolejne lata, raczej nie

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • byrcyn(2017-03-18 09:41) Zgłoś naruszenie 11230

    Jestem przeciw ! Że będzie to port przesiadkowy dla całej Europy - to mrzonka, a że upadną wszystkie lotniska w okolicy 200 kilometrów, na które już wydano sporą kasę - to bardzo prawdopodobne.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • amigo(2017-03-18 09:56) Zgłoś naruszenie 10110

    Baju baju w leśnym gaju CPL w polskich warunkach to może powstać za 15-20 lat. Zakładając, że od przyszłego roku zacznie się projektować CPL to takie projektowanie może potrwać z 3-4 lata, a jak powstaną jakieś problemy to i z 5-6 lat. Pomijam już sprawy polityczne, gdzie każdy będzie chciał coś tam dla siebie ugrać czyli przyspieszyć albo spowolnić, przesunąć albo odsunąć z danej lokalizacji (przykład S8 przesunięta pod Łodz). Kolejne lata to wykup gruntów i tu zapewne największy problem ponieważ wiele ludzi straci swoje miejsca pracy, a to protesty sądy itp. To kolejne 5-10 lat na wykup gruntów. Przykład z tej wioski co budują zbiornik retencyjny. No i sama budowa czyli przetarg pewnie z 2-3 lata do tego budowa takiego kolosa to z 5 lat jeżeli nie będzie takiej obsuwy jak w berlinie. Do tego finansowanie o którym dziś mowa to niby 30 mld, a za te 15 lat to może być już 50-60mld. Za całość. Do tego dochodzi strata w zamkniętych lotniskach regionalnych i ganianie ludzi do jednego lotniska w Polsce. Moim zdaniem trzeba rozbudowywać port w Modlinie od razu przygotować koncepcje pod CPL Modlin czyli rozbudowy etapowej. Jak jeden etap przyniesie zwiększony ruch to zaczynamy realizacje kolejnego. Ciekawe jak będzie po bretixie i po wyniku 27:1 czy przypadkiem ruch lotniczy nie spadnie z tych powodów.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Adams(2017-03-18 10:17) Zgłoś naruszenie 2522

    Generalnie pomysł na duże lotnisko jest dobry biorąc pod uwagę nasze położenie geograficzne i przyrost pasażerów, jednak lepiej byłoby rozbudowac Modlin i doprowadzić infrastrukturę. Bez sensu kasować Okęcie. Może przecież głównym być Modlin, a Okecie jako te drugie.

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Dane(2017-03-18 10:20) Zgłoś naruszenie 6519

    Tak sie zastanawiam - ile są warte grunty pod Okęciem? Czy ich sprzedaż po wybudowaniu nowego portu / rozbudowania Modlina, nie pokryłaby w istotnej (nie wiem?) części kosztów np pozyskania gruntów pod nowe lotniska?

    Odpowiedz
  • Frugo(2017-03-18 10:26) Zgłoś naruszenie 1058

    Nie chodzi o pasazerów . Chodzi o to ze Niemcy zarabiają 50 mld rocznie na przewozie towarów dla polski . Głuwnie ma to byc lotnisko towarowe . Paczki sprzęt elektroniczny itp. Same podatki to 8mld dla budzetu Polski. Artykuł robiony pod zlecenie Niemiec. Regionalne lotniska i tak latają w niepełnym składzie. Wystarczy jedno między londowanie na centralnym i mamy komplet. Tak to się odbywa . A straty niemieckie i ich kłopoty to nie jest problem polaków. Tak jak mówie zarabiają jako centrum dostaw i logistyki na polsce.

    Pokaż odpowiedzi (4)Odpowiedz
  • Newsroom(2017-03-18 10:32) Zgłoś naruszenie 1875

    Ten artykuł ma odwieść władze , by nie realizowały tego projektu, bo on zagraża interesom niemieckim ? Właśnie dlatego będzie budowane mega lotnisko, bo to jest w naszym narodowym interesie !

    Odpowiedz
  • kapitanneo(2017-03-18 11:03) Zgłoś naruszenie 3712

    Cały artykuł na dobrą sprawę jest podsumowaniem nieporadności i zaniedbać ostatnich lat. Braku koncepcji, strategii działania, pozoranctwa. Niestety takie działania są bardzo kosztowne o czym przekonujemy się teraz i jeszcze będziemy. Jeśli ktoś myślał, że polityka ciepłej wody w kranie nic nie kosztuje to się grubo mylił. Od budowy CPL i tak nie uciekniemy. Budowany w etapach, stopniowo będzie się rozwijał i zaspokoi rosnący ruch na dzisięciolecia. Bez marnotrawstwa pieniądza na prowizorki typu duoport. Modlin się nie nadaje jeszcze z jednego powodu. Pasażerowie z południa i zachodu Polski żeby się dostać do Modlina musieliby jechać przez Warszawę. Miasto w korkach, dalej i drożej.

    Odpowiedz
  • Newsroom(2017-03-18 11:18) Zgłoś naruszenie 79117

    Niemcy rocznie mogą stracić ok 50 - 60 mld złotych rocznie, gdyby nasze lotnisko powstało. Właśnie dlatego musi powstać, byśmy przestali tracić tak ogromne pieniądze !

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • 2P(2017-03-18 12:14) Zgłoś naruszenie 1833

    dyskusja jest bez przedmiotowa. jedyne co jest ważne to rzecz jaka nie padła. stawiam wszystko u bukmachera że lotnisko będzie imienia Lecha K. i nic nie jest ważne w tej dyskusji

    Odpowiedz
  • Terminator(2017-03-18 12:49) Zgłoś naruszenie 6161

    Jestem za!To megalotnisko może powstać za ok. 10-20 lat. A za 10-20 lat będzie ciasno na Polskich lotniskach. A Polacy będą latać z Flughafen Berlin-Brandenburg. Ja bym żadnego lotniska w Polsce nie likwidował.

    Odpowiedz
  • Adam Ozjasz Szechter-Michnik. Gazeta Wyborcza.(2017-03-18 13:00) Zgłoś naruszenie 4758

    Project CPL jest przykładem myślenia Strategicznego, czyli długoterminowego,dotyczącego przyszłości. To jakby nowa jakość w myśleniu Polskiego Rządu i rozumiem,że niektórzy pismakowe i też zwykli ludzie, po prostu tego nie rozumieją, ponieważ ich sposób pojmowania i planowania rzeczywistości sięga maksymalnie poziomu taktycznego,czyli krótkoterminowego. Nie chcę popadać w żaden patos ,ale Gdynia 90 lat temu też była mrzonką i tylko dzięki odpowiedniemu poziomowi myślenia i determinacji ministra Kwiatkowskiego mogła powstać.Nie wspomnę o Euro w Polsce.Jaki był lament w mediach,że sobie nie poradzimy i co? Tylko nasza drużyna niestety poległa.Jeśli chcemy się rozwijać,a chcemy!, to musimy inwestować,ale przede wszystkim planować na wiele,wiele lat do przodu tak jak to robią poważne kraje i poważne rządy,a taki wydaje mi się ,że w końcu mamy i powinniśmy się z tego cieszyć,a nie ciągle trząść gaciami bo jakiś pismak z drugim wmawia nam jakieś bzdury. p.s. znowu przedruk artykułu z Mojej Wyborczej.znowu za ************

    Pokaż odpowiedzi (5)Odpowiedz
  • polak(2017-03-18 13:00) Zgłoś naruszenie 820

    Polska centrum Europy m super pomysł

    Pokaż odpowiedzi (1)Odpowiedz
  • Mms(2017-03-18 13:10) Zgłoś naruszenie 9934

    Dworzec Łódź Fabryczna. Założenia też były piękne.

    Odpowiedz
  • abc(2017-03-18 13:38) Zgłoś naruszenie 11115

    bardzo rzeczowo napisany artykuł

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecamy

Wiadomości branżowe

Tylko na Forsal.pl

Infografiki, wykresy, mapy

Opinie

Najnowsze galerie>>

wszystkie »

Finansopedia forsal.pl

popularnenajnowsze