Warszawa, 22.03.2017 (ISBnews) - Już 57% dorosłych użytkowników telefonów komórkowych w Polsce korzysta z 4G/LTE, a 31% nieposiadających takiej usługi w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy chce z niej skorzystać, wynika z raportu firmy doradczej Deloitte "TMT Predictions". Raport wskazuje, że sieć 5G, beacony, technologie biometryczne będą napędem rozwoju technologicznego, a IT-as-a-service jest szansą na globalny rozwój polskich firm.
"Rozwój technologiczny, który z roku na rok nabiera tempa, coraz bardziej wpływa na życie każdego z nas. Na progu kolejnej rewolucji stoi telekomunikacja, której napędem będą m.in. sieć piątej generacji (5G), beacony oraz technologie biometryczne. Polska w tych aspektach już dziś nie ustępuje rynkom światowym. Jak wynika z badania Deloitte, aż 57% dorosłych użytkowników telefonów komórkowych w Polsce korzysta już z 4G/LTE, a 31% nieposiadających takiej usługi w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy chce z niej skorzystać. Beneficjentem kolejnej fali zmian w telekomunikacji będą też polskie firmy technologiczne, specjalizujące się w świadczeniu obsługi IT-as-a-service i działające na rynku beaconów" - powiedział partner Deloitte Tomasz Grabowski podczas spotkania z dziennikarzami.
Według badania, użytkownicy telefonów komórkowych widzi potrzebę nieograniczonego mobilnego dostępu do internetu. Jak wynika z badania "Deloitte Global Mobile Consumer Survey 2016" dla 23% dorosłych użytkowników telefonów komórkowych, jakość sieci podczas dostępu do internetu jest istotnym czynnikiem przy zmianie operatora komórkowego, zaraz po kosztach połączeń i skróceniu długości kontraktu.
"Jakość mobilnego dostępu do Internetu oraz nieograniczony dostęp do niego jest coraz ważniejszy dla użytkowników - najwięcej (26%) wśród badanych dorosłych użytkowników telefonów komórkowych w Polsce chciałoby dodać usługę niegraniczonego transferu danych do swojego abonamentu. To pokazuje istotny kierunek dla rozwoju sieci komórkowych i usług" - dodał starszy menedżer w Dziale Konsultingu, ekspert TMT w Deloitte Jakub Wróbel.
W zależności od miejsca korzystania z internetu, jedynie od 17% do 23% badanych użytkowników 4G/ LTE stwierdziła, że prędkość 4G jest niższa niż wi-fi dostępne w danym miejscu.

Na 2017 rok spodziewane są istotne kroki zmierzające do uruchomienia sieci mobilnej piątej generacji. "Wdrożenia LTE-Advanced, a następnie LTE-Advanced Pro będą przybliżały nas do pełnego wdrożenia 5G, oferując m.in. coraz większe prędkości przesyłania danych i niższe poziomy opóźnień, co powinno napędzać rozwój nowych produktów i usług, w tym popularyzację IoT" - wskazał Wróbel.
Deloitte zakłada, że pełnego wdrożenia 5G można się spodziewać około roku 2020, a komunikujące się z siecią samochody, wearables, a nawet sprzęt AGD znacznie podniosą popyt na dane komórkowe, a wiele z tych urządzeń stanie się sterowalne w czasie rzeczywistym za pomocą smartfonów i komend głosowych.
Według przewidywań Deloitte, do roku 2022 co najmniej jedna czwarta wszystkich zastosowań nawigacji precyzyjnej będzie, częściowo lub w całości, wewnątrz budynków. Przewidywany wzrost będzie wynikiem m.in. pojawiających się nowych rozwiązań i możliwych do wykorzystania źródeł danych, które wpływają na zwiększenie dokładności lokalizacji wewnątrz budynków. Beneficjentem tej zmiany mogą być polskie firmy, które są aktywne na rynku beaconów, czyli małych nadajników, które nieustannie sygnalizują swoją obecność i komunikują się np. ze smartfonami.

Do końca 2018 roku wydatki związane z obsługą informatyczną w modelu IT-as-a-service (przeznaczone na centra danych, oprogramowanie i inne usługi), osiągną wartość niemal 550 mld USD w porównaniu z liczbą 361 mld USD w 2016 roku. Elastyczne modele biznesowe oparte na modelu "as-a-service" spowodują, że w 2018 roku firmy przeznaczą na nie ponad jedną trzecią wszystkich wydatków informatycznych (35%), a inwestycje w nie mogą przekroczyć w sumie 0,5 mld USD i będą szybko rosnąć.
"Dla wielu polskich firm usługi w modelu IT-as-a-service są szansą na globalny rozwój. Pozwalają uniknąć znacznych nakładów inwestycyjnych, a jednocześnie świadczyć usługi klientom bez wpływu na to, gdzie na świecie oni operują" - podsumował partner w Deloitte Digital Jan Michalski.
(ISBnews)