Wskaźnik zaufania konsumenckiego w USA wzrósł do najwyższego poziomu od ponad 16 lat - podało niezależne stowarzyszenie biznesowe i badawcze The Conference Board. W marcu wyniósł on 125,6, jest to wzrost o 9,5 w porównaniu z lutym 2016 r.

Indeks ten mierzy ocenę bieżącej sytuacji konsumentów oraz ich oczekiwania na przyszłość. Wskaźnik sytuacji bieżącej wzrósł z 134,4 (luty) do 143,1 (marzec), a oczekiwania na przyszłość z 103,9 (luty) do 113,8 (marzec).

Dyrektor do spraw prognoz ekonomicznych stowarzyszenia Lynn Franco powiedziała, że konsumenci wykazali o wiele większy optymizm dotyczący krótkoterminowych perspektyw handlowych, perspektyw dochodów osobistych oraz rynku pracy.

32,2 proc. konsumentów uważa, że warunki handlowe są dobre (wzrost z 28,3 proc.). Według 27,1 proc. badanych krótkoterminowe perspektywy handlowe się poprawią (wzrost z 23,9 proc). Perspektywy na rynku pracy są odbierane optymistycznie przez 24,8 proc. (wzrost z 20,9 proc.).

Zaufanie konsumentów to jeden z najważniejszych wskaźników ekonomicznych dla prezydenta USA Donalda Trumpa. Wskaźnik ten jest obecnie najwyższy od grudnia 2000 roku.

Reklama

Ekonomiści z uwagą monitorują nastroje konsumentów, gdyż ich wydatki stanowią około 70 proc. aktywności gospodarczej w USA.

The Conference Board zostało założone w 1916 roku, jest to międzynarodowe stowarzyszenie biznesowe i badawcze non-profit działające w interesie publicznym. Wskaźnik zaufania konsumenckiego publikowany jest w ostatni wtorek miesiąca.

Z Waszyngtonu Joanna Korycińska (PAP)

>>> Polecamy: Złoty rośnie w siłę. Jednak sytuacja powinna wkrótce się zmienić