Jak poinformował PAP prezydent Ostrołęki Janusz Kotowski, harmonogram inwestycji zakłada, iż przebudowany most zostałby otwarty do końca 2018 r., najpóźniej z początkiem 2019 r. „Dosłownie w najbliższych tygodniach ruszają przetargi. Będziemy w tym roku rozpoczynać tę przebudowę” – powiedział PAP Kotowski.

Wartość całej inwestycji, wraz z budową przeprawy zastępczej i dróg dojazdowych, szacowna była wcześniej na ok. 40 mln zł. „Wygląda na to, że będzie to mniej. Projekt finansowy zaczyna się spinać. Ministerstwo infrastruktury wykłada prawie połowę środków. Pozostała część ma pochodzić z samorządu, ale walczymy jeszcze, by były to środki zewnętrzne” – podkreślił prezydent Ostrołęki.

Obecnie przez tamtejszy most na Narwi, o nośności do 40 ton, ze względu na stan techniczny wybudowanej w latach 50. XX wieku przeprawy, przejeżdżać mogą pojazdy o masie całkowitej do 3,5 tony. Wcześniej z mostu, przez który przebiega droga krajowa nr 61, korzystały pojazdy transportu ciężkiego, w tym w ruchu tranzytowym, zwłaszcza na trasie łączącej Polskę z Litwą.

Prezydent Ostrołęki zaznaczył, że modernizacja przeprawy usprawni nie tylko lokalny i tranzytowy ruch samochodowy, ale będzie miała ogromne znaczenie w kontekście planowanych innych inwestycji, jak np. budowa Elektrowni Ostrołęka C.

Reklama

„To dla nas potężne wyzwanie i w moim przekonaniu rzecz konieczna do zrobienia, bo jeśli tego mostu by nie było, co dzisiaj odczuwają transportowcy, to trzeba nadrabiać kilkadziesiąt kilometrów. A za chwilę Enea i Energa będą budowały wielką Elektrownię Ostrołęka i ten transport jeszcze się zwiększy. Także Stora Enso, wielki ostrołęcki zakład, też będzie podejmować miliardowe inwestycje. Stąd ten most jest po prostu konieczny” – podkreślił Kotowski.

W grudniu 2016 r. minister energii Krzysztof Tchórzewski informował, że Elektrownię Ostrołęka C, o mocy ok. 1 tys. MWe, wybudują wspólnie spółki Energa i Enea, które zawarły w tej sprawie umowę inwestycyjną. Koszt budowy, która ma być realizowana w latach 2018-23 na terenie sąsiadującej z Ostrołęką gminy Rzekuń, szacowany jest na ok. 6 mld zł.

Jak wyjaśnił prezydent Ostrołęki, przebudowa mostu na Narwi w ciągu drogi krajowej nr 61 polegać będzie m.in. na wzmocnieniu konstrukcji i poszerzeniu płyty jezdni, z dodaniem chodników i ścieżki rowerowej. Zachowana ma być nośność tej przeprawy, umożliwiając przejazd samochodów ciężarowych o masie całkowitej do 40 ton.

„Wszystkie pozwolenia i projekty, gdy chodzi o przebudowę mostu, są gotowe. Oczywiście marzeniem byłoby ukończenie tej inwestycji w 2018 r. i realne szanse na to istnieją. Ale ponieważ to duże przedsięwzięcie, bierzemy też pod uwagę i to, że będzie to początek 2019 r.” – zaznaczył Kotowski.

Przypomniał, iż inwestycja ta czekała na realizację przez ostatnie lata, nie mogąc wcześniej uzyskać rządowego dofinansowania. (PAP)