Podczas posiedzenia sejmowej Komisji ds. Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii wyniki badania zaprezentowały prezes PARP Patrycja Klarecka i dyrektor departamentu analiz i strategii Agencji Paulina Zadura-Lichota.

"88 proc. firm twierdzi, że jest zdecydowanie za wprowadzaniem innowacji; zostaje grupa ok. 10 proc., która mówi, że zdecydowanie nie" - poinformowała Zadura-Lichota.

"Można powiedzieć, że polskie firmy są rzeczywiście przekonane o swojej innowacyjności" - powiedziała. Przekazała, że zgodnie z badaniem 10 proc. z nich deklaruje, że jako pierwsze wdrażają innowacje. Większość firm stara się też na rynku tak zaistnieć, żeby nie opóźniać się ze swoją ofertą. Jest też 10 proc. tych, które w ogóle starają się zachować swój tradycyjny sposób działania i nie przyjmują nowości - dodała.

"Pytaliśmy też, jak często wprowadzane są nowe produkty, wyroby lub usługi. Co czwarta firma twierdzi, że systematycznie wprowadza na rynek nowe wyroby, 32 proc. (...) - że wprowadza je na rynek od czasu do czasu" - mówiła Zadura-Lichota. "Kolejna 1/3 to ci, którzy planują podjęcie prac (nad wprowadzeniem nowego produktu) i 10 proc., którzy niczego nie planują" - dodała.

Reklama

PARP zapytała również o strategię innowacyjną przedsiębiorstw. 11 proc. firm twierdzi, że ją ma i wdraża od co najmniej trzech lat; 7 proc. mówi, że ma ją w początkowej fazie wdrażania, 16 proc. jest na etapie formułowania strategii innowacyjnej, a 33 proc. planuje ją opracować w najbliższym czasie. Pozostałe firmy nie posiadają strategii innowacyjnej i nie planują jej formułowania w najbliższym czasie.

Dla połowy badanych firm taka strategia to dokument wskazujący produkty lub technologie, na których zamierzają się skoncentrować. Dla 39 proc. jest to zaś dokument ogólny, za pomocą którego chcą przekazać informacje o swoich działaniach.

Według badania większość firm, które przygotowały strategię, deklarowała, iż opracowała ją w związku z pojawieniem się nowej technologii. Drugim ważnym powodem było zgłoszenie potrzeby przez klienta, a kolejnymi - ocena potencjału innowacyjnego lub pogorszenia pozycji rynkowej.

Zadura-Lichota wskazała, że firmy z jednej strony twierdzą, iż mają problemy z finansowaniem innowacji. Z drugiej strony zaś w badaniu jedynie 10 proc. z nich deklarowało, że nie zamierza w ciągu kolejnych 12 miesięcy zwiększać wydatków na finansowanie innowacyjnych rozwiązań. Co 10 firma planowała podwoić swoje wydatki, a kolejne 18 proc. chciało zwiększyć swoje wydatki na innowacje o połowę - mówiła dyrektor.

W badaniu dotyczącym gotowości firm do wdrażania innowacji.wzięło udział 491 respondentów, do których należeli właściciele firm lub kadra zarządzająca. Odpowiedzi dotyczyły reprezentatywnej grupy przedsiębiorstw w Polsce - od mikro- do firm dużych. Badanie przeprowadzono na przełomie października i listopada 2016 r.

Prezes Klarecka podkreśliła, że PARP w obecnej perspektywie budżetowej dysponuje ponad 10 mld zł na wdrażanie innowacji w przedsiębiorstwach. Przypomniała też, że Agencja prowadzi badania dotyczące kompetencji i strategii innowacyjnych polskich firm. "Te badania robimy w związku z projektem (...) InnoLAB, w którym testujemy różnego typu instrumenty wsparcia dotyczące poprawy innowacyjności polskich przedsiębiorstw" - wyjaśniła. (PAP)