Przemysł drzewno-meblarski na Warmii i Mazurach powinien pełnić wiodącą rolę w budowaniu gospodarczej marki i rozwoju regionu - ocenili przedstawiciele samorządu podczas konferencji z przedsiębiorcami tej branży, zorganizowanej w środę w Olsztynie.

Marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin podkreślał podczas konferencji strategiczną rolę przemysłu drzewno-meblarskiego dla gospodarki regionu. Przypomniał, że w Regionalnym Programie Operacyjnym woj. warmińsko-mazurskiego na lata 2014-20 przewidziano 320 mln euro na wzmacnianie rozwoju technologicznego i innowacji oraz podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw.

Preferowane mają być projekty dotyczące z tzw. inteligentnych specjalizacji regionu. Za taką specjalizację - obok ekonomii wody i produkcji żywności - uznano właśnie przemysł drzewny i meblarski.

Z danych samorządu wynika, że w całym regionie działa 5,7 tys. firm związanych z leśnictwem i pozyskiwaniem drewna oraz produkcją wyrobów z drewna i mebli. Zatrudniają one 26 tys. pracowników, czyli blisko 10 proc. wszystkich osób pracujących w regionalnej gospodarce.

Według marszałka z punktu widzenia województwa ważna jest budowa wizerunku silnej pozycji tej branży. Konferencja miała pomóc w integrowaniu przedsiębiorców z regionu i wykorzystaniu szans związanych ze środkami z UE.

Reklama

"To ogromny bagaż możliwości, chodzi o to, żebyśmy go udźwignęli. To czas, w którym samorząd i przedsiębiorcy muszą się wzajemnie dopingować, żeby wykorzystać wszystkie pieniądze dostępne w tej perspektywie finansowej" - mówił Brzezin.

Przedstawiciele samorządu deklarowali, że zależy im, aby Warmia i Mazury nie kojarzyły się tylko z pięknymi krajobrazami i turystyką. Chcą, żeby postrzegane były również jako region rozwoju gospodarczego i doskonałe miejsce do prowadzenia biznesu.

Jak zapowiedzieli, w najbliższych miesiącach zostanie przeprowadzona kampania promocyjna, skierowana do przedsiębiorców. Jej celem ma być promocja inwestycyjna i ułatwianie kontaktów między miejscowymi przedsiębiorcami i odbiorcami zewnętrznymi.

Samorząd przewidział na ten cel 5 mln zł. Poza kampanią w mediach gospodarczych zaplanowano tzw. misje przyjazdowe przedsiębiorców z zagranicy, które mają zachęcać ich do inwestowania w regionie i pomóc w kontaktach przy sprzedaży wytwarzanych tu produktów. Samorząd zamierza koncentrować się zwłaszcza na poszukiwaniach partnerów z Niemiec i Austrii oraz krajów skandynawskich, głównie Szwecji i Finlandii.

Zdaniem dyr. departamentu koordynacji promocji w urzędzie marszałkowskim Radosława Zawadzkiego szczególnie ważną rolę w tych zamiarach odgrywa sektor drzewno-meblarski. "W oparciu o ten przemysł chcemy budować silną markę regionu. Liczymy także na to, że nasi przedsiębiorcy będą już nie tylko sprzedawać produkty pod marką koncernów zagranicznych, ale wytworzymy własne silne marki regionalne" - powiedział.

Jak podkreślał prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli Jan Szynaka, woj. warmińsko-mazurskie jest w czołówce regionów w kraju pod względem wielkości i wartości produkcji tej branży. Jest tu również - obok Wielkopolski - największa koncentracja zakładów drzewnych.

Szynaka przypomniał, że Polska jest szóstym producentem i czwartym eksporterem mebli na świecie. Według szacunków wartość produkcji naszych mebli w ub. roku wyniosła blisko 42,5 mld zł. Polskie meble trafiają głównie do Niemiec, Wielkiej Brytanii, Czech, Francji i Holandii.

Branża meblarska została uznana za jedną z polskich specjalizacji przemysłowych w przyjętej przez rząd Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Program "Polskie meble" jest jednym z 12 projektów flagowych, w efekcie których mają powstać produkty lub usługi istotne dla dalszego rozwoju gospodarki. Ma pobudzać rozwój wzornictwa przemysłowego i tworzenia silnych polskich marek, wykorzystujących nowoczesne technologie i wzornictwo ekologiczne.(PAP)