Warszawa, 12.04.2017 (ISBnews) - Grupa Enea została kolejnym członkiem klastra "Polski Autobus Elektryczny - łańcuch dostaw dla elektromobilności", podała spółka. Współpraca firm z sektora motoryzacji oraz energetyki ma przyspieszyć prace badawczo-rozwojowe oraz wdrożeniowe w zakresie elektromobilności.
"Zaangażowanie w rozwój elektromobilności jest jednym z naszych głównych celów strategicznych, a innowacyjne rozwiązania z tym związane mają stanowić podstawę budowania potencjału i pozycji Grupy w średnio- i długoterminowej perspektywie. Jako wicelider polskiego rynku produkcji energii elektrycznej, widzimy w rozwoju elektromobilności wielką szansę. Dołączając do grona uczelni, jednostek naukowych i przedsiębiorstw, będziemy chcieli wykorzystać naszą wiedzę, doświadczenie i pomysły, które przyczynią się do wspólnego wypracowania innowacyjnych rozwiązań technicznych w tym obszarze" - powiedział prezes Enei Mirosław Kowalik, cytowany w komunikacie.
Klaster "Polski Autobus Elektryczny - łańcuch dostaw dla elektromobilności" został utworzony z inicjatywy firmy Solaris w listopadzie ubiegłego roku. Do współpracy przystąpiły takie firmy, jak: EC Grupa, Ekoenergetyka Polska, Impact Clean Power Technology, Medcom, Instytut Napędów i Maszyn Elektrycznych KOMEL, SKB Drive Tech oraz Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Politechnika Poznańska i Politechnika Warszawska. Liderem przedsięwzięcia jest firma Solaris.
"Liczymy na to, że dzięki nowemu partnerowi nasze projekty badawczo-rozwojowe i prace wdrożeniowe przyspieszą. Dzięki współpracy z firmą wytwarzającą i dystrybuującą energię elektryczną zyskujemy nowe możliwości, m.in. w zakresie testowania autobusów elektrycznych jak również możliwości ich ładowania" - powiedział wiceprezes Solaris Bus & Coach S.A. dr inż. Dariusz Michalak, cytowany w komunikacie.
Celem klastra jest współpraca na rzecz rozwoju e-mobilności, w szczególności autobusów elektrycznych i komponentów służących do ich budowy, które będą oparte na rozwiązaniach technicznych wypracowanych w Polsce. Prace rozwojowe dotyczą w szczególności: opracowania dedykowanej konstrukcji autobusu miejskiego dla pojazdów elektrycznych, zarządzania energią w celu poprawy operacyjności pojazdów elektrycznych, poprawy parametrów technicznych napędów elektrycznych oraz magazynów energii, opracowania innowacyjnych metod ładowania baterii, wypracowania nowych standardów w obszarze kształcenia kadr inżynierskich w zakresie e-mobility. Dzięki dołączeniu Enei klaster będzie mógł także wypracować systemowe rozwiązania w zakresie powstawania infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, podano także.
"Z perspektywy sektora elektroenergetycznego przewidywany rozwój pojazdów elektrycznych wpłynie na zwiększenie zapotrzebowania na energię elektryczną oraz na przyszłe funkcjonowanie systemu elektroenergetycznego. Enea w ramach klastra 'Polski Autobus Elektryczny - łańcuch dostaw dla elektromobilności' może zająć się tematem infrastruktury ładowania, baterii i akumulatorów, a także zarządzania energią" - dodał prezes Enei.
W ramach klastra, jego członkowie będą mieli możliwość realizacji wspólnych projektów i przedsięwzięć, których szczegóły będą ustalane indywidualnie. Projekty będą mogły być realizowane zarówno ze środków własnych, jak również przy współudziale funduszy pozyskiwanych z różnych źródeł.
"Nie ukrywamy, że bardzo liczymy na wsparcie finansowe z programów, które są zapowiadane przez rząd w ramach projektu e-bus i towarzyszących mu działań. Jako polskie przedsiębiorstwo o największym w naszym kraju doświadczeniu w budowie i sprzedaży autobusów elektrycznych wraz z naszymi partnerami gwarantujemy efektywne wykorzystanie tych środków i skuteczną komercjalizację wypracowanych rozwiązań" - podkreślił Michalak.
Członkowie klastra nie wykluczają możliwości dołączenia do niego innych firm działających w obszarze e-mobilności.
(ISBnews)