Lobby biznesowe wskazuje, że chińskie firmy są wspierane przez rząd w Pekinie, co sprawia, że ich usługi bądź towary są bardziej konkurencyjne. Takiej konkurencyjności nie mogą osiągnąć działające tam na zasadzie rynkowej firmy amerykańskie.

Polityka handlowa Chin skoncentrowana jest na silnym wspieraniu rodzimych firm, co pozostawia niewiele miejsca na rynku na działalność organizacji z zagranicy - wskazała Amerykańska Izba Handlowa w Chinach w swoim corocznym raporcie, wyrażając nadzieję, że więcej uwagi zostanie poświęcone dostępowi do rynku chińskiego dla amerykańskich firm.

Przewodniczący Izby William Zarit powiedział, że rekomenduje użycie wszystkich możliwości, by wesprzeć amerykańskie firmy.

Lobby biznesowe chciałoby, aby administracja Donalda Trumpa zaczęła przeciwstawiać się brakowi równowagi handlowej pomiędzy USA a Chinami, ale w sposób, który nie doprowadzi do wojny handlowej między dwoma największymi gospodarkami świata.

Reklama

Do tej pory amerykańskie firmy unikały konfrontacji z Chinami w dziedzinie handlu ze względu na obawy przed ewentualnymi negatywnymi konsekwencjami takich ruchów.

Zagraniczne firmy technologiczne obawiają się, że Pekin poprzez planowane subsydiowanie rodzimych producentów miliardami dolarów oraz odpowiednie regulacje zmusi zagraniczne podmioty do przekazywania kluczowych rozwiązań technologicznych chińskiej konkurencji albo zagrozi konkurencyjności na rynku.

W raporcie Izby Handlowej zwrócono uwagę na niepewność wynikającą ze zmian zachodzących w USA i Chinach, na zaobserwowane pogarszanie się klimatu inwestycyjnego dla firm zagranicznych w Chinach oraz na spowalniającą chińską gospodarkę w roku 2017.

Liderzy biznesu martwią się także, że skoncentrowanie się prezydenta Trumpa na sytuacji w Korei Północnej może mieć negatywne skutki dla amerykańsko–chińskich stosunków handlowych.

Prezydenci Trump i Xi Jinping rozpoczęli w trakcie niedawnej wizyty chińskiego przywódcy w Białym Domu studniowy okres negocjacji handlowych mających na celu zmniejszenie deficytu handlowego USA z Chinami, który wyniósł w zeszłym roku 347 mld dolarów.

Z Waszyngtonu Joanna Korycińska