Jak podkreślono w czwartkowym komunikacie, KZA ma doskonałą pozycję w branży infrastruktury kolejowej, a Polska jest jednym z największych rynków w tym segmencie, w którym w bieżącej unijnej perspektywie finansowej zaplanowano inwestycje o wartości ok. 16 mld euro.

FIMA nabyła 68 proc. akcji Krakowskich Zakładów Automatyki.

„Transakcja FIMA i KZA wzmocni nasze możliwości finansowe w ramach przygotowań do zbliżających się dużych projektów związanych z modernizacją infrastruktury, poszerzy nasz portfel rozwiązań, pozwoli na skuteczniejsze wykorzystanie zatrudnionych specjalistów oraz zmniejszy koszty związane z zarządzaniem” - ocenił prezes KZA Edward Jacek Kwarciak.

Jak podkreślił, tylko na rynku automatyki kolejowej w Polsce w najbliższych latach zaplanowane są inwestycje o wartości prawie 1,5 mld euro.

Dyrektor generalny FIMA Gintaras Juknevicius ocenił, że transakcja otworzy dla litewskiej firmy rynek infrastruktury kolejowej w Polsce i zapewni długotrwały rozwój. „Wierzymy, że FIMA i KZA wspólnie będą mogli konkurować o większą część rynku projektów infrastrukturalnych” – podkreślił.

Przedsiębiorstwo FIMA powstało w 1992 r. i posiada firmy na Litwie, Łotwie, Białorusi i w Polsce. Zatrudnia ok. 500 osób, z których 140 to specjaliści posiadający kwalifikacje do pracy przy projektach kolejowych. Spółka specjalizuje się w systemach zarządzania ruchem, komunikacji, ochrony, zasilania, informacji pasażerów i pracowników oraz ogrzewania zwrotnic klejowych. Głównym udziałowcem firmy jest amerykański fundusz inwestycyjny MVC Capital Inc. notowany na giełdzie w Nowym Jorku.

KZA to polska spółka z branży infrastruktury i automatyki kolejowej, świadcząca usługi w zakresie projektowania, instalacji i konserwacji, jak również zarządzania projektami. Początki firmy sięgają 1928 r. Obecnie firma zatrudnia 200 pracowników.

W tym tygodniu konsorcjum, w skład którego wchodzi KZA (wraz z firmą Strabag) podpisało umowę z PKP PLK na modernizację blisko 20-kilometrowego odcinka linii kolejowej Kraków Główny Towarowy – Rudzice za ok. 966 mln zł. Zakres modernizacji zakłada m.in. przebudowę nasypu ziemnego biegnącego przez centrum miasta i dobudowanie na nim dwóch par torów, wymianę sieci trakcyjnej, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz powstanie nowych mostów na Wiśle i stacji kolejowych. (PAP)