Modernizacja linii Poznań – Piła ma m.in. poprawić przepustowości linii, zwiększyć dostępność transportu kolejowego oraz poprawić bezpieczeństwo ruchu kolejowego i podróżnych. Stacje mają być też bardziej dostosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych, a po remoncie na trasie kursować będzie nowy tabor. Jedną z największych korzyści ma być jednak skrócenie czasu podróży o ok. 40 minut. Obecnie podróż między miastami - trasą o długości 94 km - trwa nawet dwie godziny.

W poniedziałek PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą modernizacji - firmą PORR Polska Construction S.A. Wartość projektu to 500 mln zł netto, z czego 85 proc. pochodzi z dofinansowania ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (WRPO 2014+). PKP PLK zapowiada, że prace budowlane mają potrwać do końca 2019 roku.

Dyrektor projektu Grzegorz Adamek powiedział w poniedziałek PAP, że po modernizacji trasy pociągi będą mogły jechać nawet 120 km/h. Obecnie, w zależności od danego odcinka, ich prędkość wynosi od 50 do 100 km/h, a w niektórych miejscach zaledwie 30 km/h.

„Podpisanie umowy na realizację poprzedziło wykonywane przez kilka lat studium wykonalności, gdzie były analizowane różne warianty, możliwości przebudowy. Musieliśmy brać jednak pod uwagę koszty, jakimi dysponujemy. Dlatego wariant wybrany na tę chwilę, także w kontekście szybkości, jest optymalny, a 120 km/h jest prędkością dobrą dla tej linii” – powiedział.

Reklama

Linia Poznań - Piła na długości 59 km jest linią jednotorową i taki układ zostanie zachowany mimo modernizacji. Adamek zaznaczył, że największe utrudnienia dla pasażerów w związku z realizacją projektu będą występowały niemal przez cały przyszły rok, kiedy to właśnie zamykany będzie odcinek jednotorowy. Zapewnił jednak, że w ciągu najbliższych miesięcy dopracowana zostanie formuła połączeń i komunikacji zastępczej na ten okres.

Członek zarządu PORR S.A. Siegfried Weindok podkreślił, że jest spokojny o dotrzymanie terminu zakończenia prac. „Realizowaliśmy już podobne kontrakty w Polsce i za granicą, i nie boimy się tego wyzwania. Nie boimy się też niespodzianek na trasie, bo jest ona już przez nas odpowiednio zweryfikowana, projektanci działają już od kilku tygodni i wiemy, czego się możemy spodziewać” – powiedział.

„Remont będzie polegał na kompletnym wymienieniu całej nawierzchni torowej, będą remontowane obiekty inżynieryjne, budowane nowe perony, częściowo wymieniona zostanie także sieć trakcyjna, a całkowicie - sygnalizacja i system sterowania ruchem kolejowym” – tłumaczył Weindok.

Linia nr 354 Poznań Główny – Piła Główna o długości 94 km przebiega przez obszar pięciu powiatów: poznańskiego, obornickiego, chodzieskiego i pilskiego oraz miasta Poznań. Jest zelektryfikowana, w jej przebiegu znajduje się 8 stacji i 12 przystanków osobowych. W ramach projektu przewiduje się m.in. budowę nowych przystanków osobowych: Poznań Podolany, Poznań Osiedle Grzybowe, Złotkowo i Gołaszyn. (PAP)