Dwujezdniowa droga ekspresowa ma „uwolnić" Gniezno od ruchu ciężkiego, a kierowcom podróżującym tranzytem umożliwić szybką i bezpieczną podróż. Wraz z budową drogi na trasie powstało 19 obiektów inżynierskich, w tym 4 mosty i 5 wiaduktów w ciągu drogi S5, 9 wiaduktów nad S5, i jedno przejście dla zwierząt. Wybudowane zostały także dwa miejsca obsługi podróżnych, urządzenia związane z ochroną środowiska, powstało także oświetlenie i odwodnienie jezdni.

"Dziś oddajemy do użytku, dwa miesiące przed planowanym terminem, długo wyczekiwaną przez mieszkańców Gniezna obwodnicę. Nowa droga ekspresowa pozwoli im odetchnąć od natłoku pojazdów oraz znacząco poprawi jakość i bezpieczeństwo komunikacji w mieście oraz w regionie. Gratuluję i dziękuję wszystkim, dzięki którym było możliwe sprawne przeprowadzenie inwestycji" - podkreślił w czwartek wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

Inwestycja realizowana przez poznański oddział GDDKiA kończy się na granicy województwa kujawsko-pomorskiego. Dalszy etap realizuje bydgoski oddział GDDKiA. W drugiej połowie 2019 r. planowane jest oddanie do ruchu dalszych odcinków S5 aż do połączenia z autostradą A1 w okolicach Grudziądza.

GDDKiA podkreśliła, że droga ekspresowa S5 na odcinku Żnin - Gniezno przyczyni się w docelowym układzie drogowym do „zapewnienia sprawnego połączenia autostrady A1 Gdańsk - Katowice z autostradą A2 Poznań-Warszawa i za jej pośrednictwem z drogami ekspresowymi S11 oraz S5 do Wrocławia". W 2012 roku do ruchu został oddany 35 kilometrowy odcinek S5 łączący autostradę A2 z Gnieznem.

Reklama

Jak poinformowała PAP GDDKiA w Poznaniu, prace na budową 18,5-kilometrowego odcinka drogi udało się zakończyć dwa miesiące przed planowanym terminem. Wartość robót budowlanych wyniosła ponad 500 mln zł, z czego 85 proc. stanowi dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.

>>> Czytaj też: Rusza przetarg na ostatnie odcinki trasy Via Baltica [MAPA]