Warszawa, 09.05.2017 (ISBnews) - Asbisc Enterprises Plc oczekuje utrzymania wysokiej dynamiki wzrostu na rynkach krajów byłego ZSRR i swobodnej realizacji tegorocznych prognoz, poinformował dyrektor generalny i przewodniczący rady dyrektorów Siarhei Kostevitch.
"W I kw. 2017 zaczęliśmy korzystać z lepszej pozycji na naszych głównych rynkach, którą uzyskaliśmy dzięki wspieraniu naszych klientów w trudnych czasach. Obserwujemy również pewną poprawę nastrojów konsumenckich. W rezultacie, nasze przychody w krajach byłego ZSRR prawie się podwoiły po mocnym wzroście we wszystkich głównych krajach regionu" - powiedział Kostevitch podczas spotkania z dziennikarzami.
Na tej fali spółka zwiększyła inwestycje na tych rynkach. Władze Asbis zaznaczyły, że wzrost kosztów, który za tym poszedł, był niższy niż tempo wzrostu przychodów i zysku brutto. W rezultacie, rentowność brutto na sprzedaży utrzymała się powyżej 5,2%. Kostevitch oczekuje, że pozytywne trendy będą kontynuowane w kolejnych kwartałach, choć uprzedza, że II kw. jest zwyczajowo najsłabszy pod względem przychodów w trakcie roku.
W I kw. br. największa część przychodów przypadała na kraje byłego ZSRR - 139,74 mln USD (wzrost o 89,02% r/r), a następnie - na kraje Europy Środkowo-Wschodniej - 91,31 mln USD (spadek o 8,15% r/r) oraz Bliskiego Wschodu i Afryki - 36,4 mln USD (spadek o 17,03%).
Według przedstawicieli władz Asbisu, wykonanie tegorocznej prognozy powinno być znacznie bardziej komfortowe w porównaniu z poprzednimi latami. Jak wskazano, jest ona "w pełni osiągalna, jeśli nie wręcz przekraczalna". Prognoza na bieżący rok zakłada 1,2-1,3 mld USD przychodów i 5-6 mln USD zysku netto. Towarzyszyć temu ma zmniejszanie kosztów finansowania i koncentracja na sprzedaży online (która generuje już ok. 60% całkowitej sprzedaży).
"Spodziewamy się, że zrealizujemy większość naszych prognozowanych zysków, tak jak zazwyczaj w II połowie roku. W międzyczasie pracujemy nad utrzymaniem marż zysku brutto na poziomie wystarczająco wysokim, czyli umożliwiającym korzystanie z każdej poprawy popytu na naszych głównych rynkach" - wskazał dyrektor generalny.
Podkreślił on wzmocnienie sprzedaży produktów marki Apple, rozwój sprzedaży produktów Logitech, jak również regularne dołączanie nowej oferty firmy AMD. Według słów władz spółki, Asbis korzysta również na rozwoju segmentu "value added distribution" (VAD), który po I kwartale osiągnął 23% całkowitej sprzedaży. Firma realizuje tu kontrakty na rozwiązania dla data center, szczególnie w Rosji.
Marki własne spółki - Canyon i Prestigio - utrzymują stabilne 10-12% całkowitej sprzedaży. Asbis nie realizuje w tym segmencie zamówień na magazyn. Kluczowa jest skala działalności, która gwarantuje pozytywny wpływ tego segmentu na marże.
Asbis Enterprises Plc jest jednym z czołowych dystrybutorów produktów branży informatycznej na rynkach wschodzących Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA). Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie od 2007 r.
(ISBnews)