Mogłoby się wydawać, że korzystanie z mediów społecznościowych w zachodnich państwach jest powszechne. Okazuje się jednak, że pod względem istnieją wyraźne dysproporcje pomiędzy najbardziej rozwiniętymi państwami.

Social media są relatywnie często wykorzystywane przez dorosłych obywateli takich krajów jak Szwecja, Holandia, Australia oraz USA. Z portali typu Facebook i Twitter korzysta w nich około 70 proc. osób. Istnieje więc spory odsetek tych społeczeństw, który stroni od społecznościówek – wynika z badania Spring 2016 Global Attitudes Survey.

Jednak nie brakuje państw, w których popularność social media jest znacznie mniejsza. Najrzadziej korzystają z nich Niemcy – tylko 37 proc. z nich posiada konto na którymkolwiek z serwisów tego typu. Tuż za nimi znajdują się Japonia (43 proc.), Grecja (46 proc.), Francja (48 proc.) oraz Polska (50 proc.). W badaniu uwzględniono łącznie 14 krajów.

Odsetek osób korzystających z mediów społecznościowych w danym kraju jest powiązany z ogólnym dostępem do Internetu. Z sieci nie korzysta spora część społeczeństw zachodnich: w Grecji jest to aż 40 proc., w Japonii 28 proc., natomiast w Polsce 26 proc. Na drugim końcu spektrum znajdują się Holandia (tylko 5 proc. dorosłych obywateli nie ma dostępu do Internetu), Szwecja i Australia (7 proc.) oraz Kanada (9 proc.).

Największy odsetek osób mających dostęp do sieci, ale nie korzystających z mediów społecznościowych mają zdecydowanie Niemcy – to aż 49 proc. całej dorosłej populacji. Social media nie robią też wrażenia na Francuzach (33 proc. posiadaczy dostępu do sieci nie korzysta z SM) oraz Brytyjczykach i Hiszpanach (27 proc.). Relatywnie niskie wykorzystanie social media w takich krajach jak Węgry, Włochy czy Grecja wynika z relatywnie niskiego dostępu do Internetu.

Reklama

W Polsce dostępu do sieci nie ma 26 proc. społeczeństwa. Z mediów społecznościowych korzysta dokładnie połowa. Polska ma też największe dysproporcje pod względem odsetka młodych osób i seniorów korzystających z social media. Podczas gdy aż 88 proc. millenialsów (w wieku 18-34 lata) koszta z nich, takich osób w wieku powyżej 50 roku życia jest zaledwie 17 proc. Duże dysproporcje tego typu występują także w Japonii, Grecji i Włoszech.

Badanie wykazało, że im młodsze, lepiej wyedukowane oraz bogatsze społeczeństwo, tym większe zainteresowanie społecznościówakami.

>>> Czytaj też: Snap nurkuje. Założyciele spółki w ciągu jednego dnia stracili ponad miliard dolarów