Rosja, jak ZSRR od lat 60. ubiegłego stulecia, kiedy USA ustanowiły blokadę gospodarczą Kuby, znów rozpoczyna na wielką skalę zaopatrywać wyspę w paliwa płynne, aby ratować jej gospodarkę po tym, jak nękana kryzysem Wenezuela zredukowała dostawy o 40 proc.

Jeszcze w tym tygodniu do portu w Matanzas, 100 km na wschód od Hawany, wpłynie tankowiec "Maersk Erin" z 249 000 baryłek paliwa dieslowskiego. Kontrakt na tę dostawę zawarły w marcu w Caracas rosyjski Rosnieft i wenezuelski państwowy koncern naftowy PDVSA, który od 2003 roku jest głównym dostawcą paliw płynnych dla Kuby zaopatrującym wyspę po preferencyjnych cenach.

Ta pierwsza rosyjsko-wenezuelska dostawa stanowi wypełnienie części umowy, na mocy której Kuba otrzyma 250 000 ton ropy naftowej i paliwa dieslowskiego, tj. dwa miliony baryłek, co ma wyrównać niedobory w zaopatrzeniu w paliwa płynne. Od lata ubiegłego roku na wyspie wprowadzono racjonowanie paliw w sektorze państwowym.

Jak podaje agencja EFE, transakcja opiewa na 100 milionów dolarów według cen rynkowych. EFE, powołując się na nieoficjalne dane uzyskane od ekspertów gospodarczych, pisze, że Kuba, której PKB zmalało w 2016 roku o 0,9 proc., weszła po raz pierwszy od 23 lat w fazę recesji i nie dysponuje funduszami, aby sprostać zobowiązaniom wynikającym z nowych dostaw paliw płynnych.

Według ostatnich dostępnych danych oficjalnych dotyczących 2015 roku wpływy z eksportu niklu, cukru, leków i patentów farmaceutycznych (których ważnym eksporterem jest wyspa) oraz tytoniu spadły o 1,5 miliarda dolarów, tj. o 31 proc. w porównaniu z 2014 rokiem.

Reklama

Ponadto wpływy z tytułu eksportu usług wysoko kwalifikowanych (głównie personelu medycznego) zmalały o 18 proc.

Według EFE cały kubański eksport zmalał w 2015 roku o 47 proc.

Oprócz zmniejszenia się eksportu ważnym czynnikiem pogorszenia się sytuacji gospodarczej Kuby był głęboki kryzys gospodarczy w Wenezueli, z którą łączą ją ściśle więzy współpracy gospodarczej.

W najlepszych okresach współpracy gospodarczej między Kubą a Wenezuelą Kuba otrzymywała ponad 100 000 baryłek paliw płynnych dziennie, a w 2016 roku liczba ta spadła do 87 000 baryłek.