Skowron przybył do stolicy Chin wraz z rządową delegacją z premier Beatą Szydło na czele. Szefowa polskiego rządu odbyła już w Pekinie rozmowy z prezydentem i premierem Chin, w niedzielę weźmie udział w Forum Pasa i Szlaku poświęconym koncepcji tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku.

"Obie firmy mają bardzo zbliżony profil. MCC zajmuje się projektami konstrukcyjnymi i wykonawczymi przy drążeniu tuneli, szybów czy chodników w obiektach górniczych. Będziemy szukać wspólnie projektów w Polsce i Chinach, a także innych krajach" - powiedział PAP prezes KGHM Radosław Domagalski. PeBeKa należy do Grupy KGHM.

"Mówimy zarówno w Polsce, jak i Chinach, bo chciałbym, by była to współpraca symetryczna. Pomagamy naszym chińskim partnerom, ale w zamian oczekujemy również wsparcia w uczestniczeniu w projektach w Chinach" - zaznaczył Domagalski.

Jak dodał, w tej kwestii obie strony mają zbieżność poglądów. "Wydaje się, że obie strony chcą czerpać symetryczne korzyści takiej współpracy. Mamy już jasność, jakie projekty nas interesują. Myślę, że będziemy już niebawem konkretyzować przygotowanie wspólnych ofert" - podkreślił prezes KGHM.

Reklama

Jak poinformowały służby prasowe polskiej spółki, list otwiera drogę do współpracy polsko-chińskiej w obszarze realizacji projektów budowlanych z jednym z największych na świecie wykonawców inżynieryjnych robót metalurgicznych i dostawców usług operacyjnych w Chinach.

List stanowi "deklarację chęci współpracy przy realizacji projektów budowlanych w ramach przetargów otwartych na budowę dróg, mostów, tuneli metra itp. związanych z potrzebą poprawy budownictwa miejskiego i obiektów infrastrukturalnych na terenie Polski" - napisano w komunikacie przekazanym PAP. Podpisany dokument daje też możliwość realizacji wspólnych projektów budowlanych także w innych krajach.

Chińska firma Metallurgical Corporation of China Limited MCC wchodzi w skład grupy China Minmetals Corporation, wieloletniego partnera handlowego KGHM Polska Miedź S.A. PeBeKa jest z kolei częścią Grupy KGHM.

PeBeKa w latach 1993-1995 zrealizowała na terenie Chin duży kontrakt tunelowy. Wspólnie z francuskim koncernem Bouygues, spółka wybudowała wówczas tunel drogowy Cheung Ching, złożony z dwóch równoległych rur, prowadzących na nowe lotnisko w Hongkongu, których przekrój 135 m kw. umożliwiał wykonanie w każdej z nich trzypasmowej autostrady. Tunele drążone były w twardych granitowych skałach z wykorzystaniem górotworu jako elementu nośnego konstrukcji tunelu. Celem inwestycji było usprawnienie układu komunikacyjnego wyspy Tsing Yi i przygotowanie do połączenia jej z siecią dróg lądowych.

Z Pekinu Magdalena Cedro (PAP)