Według wstępnych szacunków ten 35-kilometrowy odcinek może kosztować ok. 3,2 mld zł. Wygórowana cena jest pochodną tego, że droga powstanie w trudnym terenie. Do jej przebicia do granicy konieczne będą dwa tunele drogowe pod Górami Wałbrzyskimi. Pierwszy zacznie się w Starych Bogaczowicach i będzie miał 2,3 km długości (tym samym będzie to jeden z najdłuższych tuneli w Polsce). Drugi – prawie 350-metrowy - zaplanowany został w rejonie miejscowości Gostków.

Lokalnie dzięki nowemu odcinkowi S3 zyskają miasta Bolków, Kamienna Góra i Lubawka, z których zniknie ruch tranzytowy (trasa S3 będzie spełniać rolę tych obwodnic). Ale przede wszystkim trasa pozwoli na połączenie terenów przygranicznych z autostradą A4, która biegnie przez całą długość Polski między Niemcami i Ukrainą, a docelowo poprzez S3 z portami w Szczecinie i Świnoujściu.

>>> Czytaj też: Przewoźnicy toną w długach. Stara Unia eliminuje ich z premedytacją

Ta droga jest jedną z kluczowych w układzie północ-południe (oprócz, A1, S7 i S19), które mają być priorytetem dla obecnego rządu. Szczegóły przedstawią dziś w samo południe m.in. minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, jego zastępca Jerzy Szmit i wojewoda dolnośląski Paweł Hreniak.

Wzdłuż S3 trwa już kilka kontraktów. W wakacje kierowcom przybędzie spóźniona druga jezdnia trasy w rejonie Gorzowa Wielkopolskiego. Latem pojadą oni szerszym odcinkiem na wysokości Zielonej Góry. Trwa też budowa 80-kilometrowego odcinka z Nowej Soli do Legnicy oraz łącznika między A4 i Lubawką. Z harmonogramów GDDKiA wynika, że w 2018 r. droga S3 będzie miała standard ekspresowy miedzy Bolkowem a Szczecinem.

Trasa ekspresowa S3 na terenie Polski docelowo będzie miała prawie pół tysiąca kilometrów długości.  Jej kontynuacją po czeskiej stronie granicy będzie droga D11. Budowa tych tras ma być skoordynowana, co wynika z umowy podpisanej między Polską i Czechami.

>>> Polecamy: Zezwolenie wydane, będzie nowy most w Warszawie. To część południowej obwodnicy stolicy