We wtorek Sejm zajmuje się sprawozdaniem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2016 roku wraz z informacją o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w 2016 r. oraz informacją o działalności Rady Mediów Narodowych w 2016 r.

"Rada Mediów Narodowych to pierwszy krok na drodze do wzmocnienia mediów publicznych w Polsce; był on niezbędny ze względu na sytuację mediów publicznych" - powiedział Czabański. Podkreślił, że media narodowe "przez lata były osłabione finansowo i pod względem politycznym, bo poważne grupy społeczne zostały z tych mediów wykluczone, nie miały dostępu w debacie publicznej".

Czabański powiedział, że zagwarantowanie w Radzie dwóch miejsc dla osób wskazanych przez kluby opozycyjne zapewnia opozycji wgląd w to, co dzieje się w mediach publicznych w każdej sferze, także finansów.

Podkreślił, że ważne jest też zapewnienie mediom publicznym odpowiedniego poziomu dofinansowania. "Media publiczne, w przeciwieństwie do mediów komercyjnych, powinny kierować się polską racją stanu, a nie względami finansowymi; nie kierować się komercją, zyskiem czy interesami grupowymi" - powiedział Czabański.

Reklama

"Wiemy i nie mamy jednak złudzeń, że są potężne grupy interesów i gospodarczych, i medialnych i politycznych, które nie są zainteresowane mocnymi mediami publicznymi. Ja chcę państwu powiedzieć, że Rada Mediów Narodowych będzie robiła wszystko, co w jej mocy, by te media wzmacniać" - dodał Czabański.

Rady Mediów Narodowych funkcjonuje od sierpnia 2016 r. Zgodnie z ustawą o Radzie Mediów Narodowych - która weszła w życie latem 2016 r. - Rada co roku musi przedstawić do 31 marca informację ze swojej działalności w poprzednim roku. Informacja ta przedstawiana jest Sejmowi, Senatowi, prezydentowi, premierowi oraz Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji. (PAP)