ikona lupy />
Produkcja sprzedana mebli w Polsce źródło KPMG / Media

Ponad 1/3 przedstawicieli branży meblarskiej (37%) ocenia, że sprzedaż polskich mebli wzrośnie w tym roku w stosunku do 42 mld zł produkcji sprzedanej przemysłu meblarskiego w Polsce w 2016 roku, wynika z raportu firmy doradczej KPMG w Polsce pt. "Rynek meblarski w Polsce".

"Aż 37% respondentów odpowiedziało twierdząco w odniesieniu do prognozy wzrostu sprzedaży w 2017 roku. Wśród tej grupy ponad jedna czwarta przewiduje wzrost sprzedaży do 10%, połowa - o 11-25%, a pozostała część - o ponad 25% w stosunku do 2016 roku. Dokładnie 57% spośród przebadanych firm twierdzi, że poziom sprzedaży nie zmieni się w ciągu obecnego roku, a jedynie 6% uważa, że ulegnie on spadkowi" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.

Jesteśmy eksportową potęgą

Reklama
ikona lupy />
Polski import i eksport mebli źródło KPMG / Media

Wartość produkcji sprzedanej przemysłu meblarskiego w Polsce w 2016 roku wyniosła 42 mld zł. Prognozy wskazują, że do 2020 roku zwiększy się o ponad 18% i wyniesie prawie 50 mld zł. Polska jest czwartym największym eksporterem mebli na świecie, więcej eksportują jedynie Chiny, Niemcy i Włochy.

Eksport odgrywa kluczową rolę w polskim przemyśle meblarskim - ponad 90% wartości produkcji sprzedanej stanowią meble przeznaczane na rynki zagraniczne.Główny rynek zbytu dla polskich wyrobów meblarskich stanowią kraje europejskie, przede wszystkim Niemcy (36% polskiego eksportu), Wielka Brytania (8%) oraz Czechy (7%). Około 13% polskich mebli jest eksportowanych poza obszar Unii Europejskiej, m.in. do USA, Rosji i Chin, podano także.

ikona lupy />
Najwięksi eksporterzy mebli źródło KPMG / Media

Przedstawiciele branży meblarskiej, zapytani o dokonanie oceny obecnej sytuacji na polskim rynku, aż w 64% ocenili ją pozytywnie. Jedynie 12% firm ma o niej negatywne zdanie, a co czwarta ocenia ją neutralnie bądź nie ma opinii. Podmioty działające w Polsce są nie tylko zadowolone z sytuacji panującej na rynku krajowym, ale również w znaczącej części wierzą w dobrą kondycję swojej firmy.

Kowalscy wydali na meble średnio 4,5 tys. zł

Z przeprowadzonego przez KPMG w Polsce badania wynika także, że w ciągu ostatnich trzech lat 61% wszystkich konsumentów, biorących udział w badaniu dokonało zakupu nowych mebli, zaś jedynie 7% osób badanych nie kupiło w tym okresie żadnych mebli. Statystyczne gospodarstwo domowe, którego członkowie nabyli meble w analizowanym okresie czasu, przeznaczyło na ten cel 4,5 tys. zł. Wśród różnych rodzajów kupowanych mebli respondenci najczęściej wybierali meble do pokoju dziennego, do kuchni oraz sypialni.

ikona lupy />
Struktura polskiego eksportu mebli, źródło KPMG / Media

Polacy zdecydowanie najczęściej kupują meble w salonach meblowych - przede wszystkim sieciowych, lecz również tych niesieciowych. Wraz z dynamicznym rozwojem technologii oraz poziomem i różnorodnością oferty sklepów online, zauważalnie zwiększa się udział roli internetu jako miejsca dokonywania zakupów - niemal co trzeci respondent kupuje meble w tym kanale. Istotnie częściej niż pozostali przez internet kupują osoby w wieku pomiędzy 26 a 35 lat (40% wskazań) oraz ankietowani z wyższym wykształceniem (43%). Aż 41% Polaków rozważa zakup mebli przez internet w ciągu najbliższego roku.

Z przeprowadzonego przez KPMG badania wynika, że Polacy, wybierając meble, w największym stopniu kierują się ich funkcjonalnością (88%), trwałością wykonania (87%) oraz stosunkiem jakości do ceny (84%), wskazano także.

Ponadto blisko co czwarty Polak deklaruje nabycie używanych mebli w ciągu ostatnich trzech lat. Autorzy raportu zwracają uwagę na fakt, że gospodarstwa domowe o najwyższych dochodach (przekraczających 10 tys. zł netto miesięcznie) decydują się na kupno mebli używanych równie często co respondenci z gospodarstw o najniższych dochodach (do 2 tys. zł).

Raport KPMG w Polsce pt. "Rynek meblarski w Polsce" powstał na podstawie analizy danych uzyskanych od firm i instytucji badawczych (głównie Euromonitor International) oraz instytucji statystycznych (Eurostat i GUS). KPMG w Polsce z pomocą firmy badawczej ARC Rynek i Opinia przeprowadziło badanie konsumentów oraz badanie firm z branży. Badanie konsumenckie zostało zrealizowane na reprezentatywnej grupie 1016 dorosłych Polaków. W raporcie zostały również wykorzystane dane pozyskane w badaniu przeprowadzonym wśród przedstawicieli przedsiębiorstw z branży. Badanie zrealizowano metodą CATI (ang.ComputerAssisted Telephone Interview) i objęto nim 106 firm meblarskich. Oba badania zrealizowane zostały w marcu 2017 roku.

>>> Polecamy: Kreja: Nasze biurko i krzesło to współczesne dyby, w które sami się wbiliśmy [WYWIAD]