Sejm przyjął jedynie poprawkę o charakterze legislacyjno-redakcyjnym.

Senat podczas prac nad nowelizacją opowiedział się za tym, aby decydującą rolę w procesie ustalania reguł postępowania przy wykonywaniu zawodu rzeczoznawcy majątkowego pełniły, tak jak dotychczas, organizacje zawodowe rzeczoznawców majątkowych. Minister zaś powinien badać zgodność standardów z prawem oraz stopień ich zharmonizowania z aktualnym stanem wiedzy oraz zasadami wykonywania zawodu rzeczoznawcy majątkowego.

Poseł Tomasz Ławniczak (PiS) mówił w środę wieczorem w Sejmie, że organizacje zawodowe rzeczoznawców miały takie kompetencje, "tymczasem podczas niemal 13 lat obowiązywania tego przepisu (...) został uzgodniony tylko jeden standard i nic nie wskazuje na zmianę tego porządku rzeczy". "Brak standardów negatywnie wpływa na jakość sporządzanych wycen nieruchomości, a jednocześnie utrudnia organom administracji publicznej, jak i sądom, dokonywanie rzetelnej oceny dowodów, jakimi są operaty szacunkowe" - ocenił.

Nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami autorstwa MIB zobowiązuje rzeczoznawcę majątkowego, pośrednika w obrocie nieruchomościami oraz zarządcę nieruchomości do dołączania polisy OC do: operatu szacunkowego, umowy o sporządzenie wyceny nieruchomości, umowy pośrednictwa oraz umowy o zarządzanie nieruchomością.

Reklama

Nowe regulacje mają zapewnić przejrzystą i stabilną sytuację stronom umów o pośrednictwo w obrocie nieruchomościami i zarządzanie nieruchomościami.

Nowela precyzuje, że pośrednikiem lub zarządcą powinna być osoba, która realizuje czynności zawodowe odpłatnie, w sposób zorganizowany, ciągły i powtarzalny. Dlatego w projekcie przyjęto, że pośrednikiem lub zarządcą nieruchomości będzie mógł być wyłącznie przedsiębiorca. Natomiast faktyczne czynności zawodowe będą mogły być wykonywane przez osoby fizyczne na podstawie umowy łączącej je z przedsiębiorcą. Dzięki temu ograniczone zostanie ryzyko, że pośrednictwem lub zarządzaniem zajmować się będą przypadkowe osoby.

Nowe przepisy wprowadzają możliwość zawarcia bez przetargu umowy o oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste z osobami, które były użytkownikami wieczystymi tych nieruchomości, ale nie zdążyły zgłosić żądania o przedłużenie użytkowania wieczystego przed datą wygaśnięcia prawa. Mimo że deklarują one chęć dalszego korzystania z nieruchomości, obecnie nie ma takiej możliwości prawnej.

Wygaśnięcie użytkowania wieczystego z powodu upływu terminu, na który było ustanowione, oznacza obowiązek zapłaty przez właściciela na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego wynagrodzenia za budynki postawione na nieruchomości. Nieruchomość może zostać sprzedana lub oddana w użytkowanie wieczyste wyłącznie w przetargu, a osobie, która ją dotychczas użytkowała wieczyście, nie przysługuje pierwszeństwo w nabyciu tej nieruchomości.

Przewidziano zwolnienie użytkowników wieczystych zawierających kolejną umowę użytkowania wieczystego tej samej nieruchomości z obowiązku wniesienia tzw. opłaty pierwszej.

Nowelizacja zapewnia również jednolitą praktykę zbywania nieruchomości publicznych na rzecz długoletnich dzierżawców nieruchomości.

Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta. (PAP)