W pierwszym półroczu br. porty obsłużyły więcej o ponad 12,5 mln ton towarów, co daje wzrost na poziomie 7 proc. - poinformowały w poniedziałek służby prasowe Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Największe dwucyfrowe wzrosty notują przeładunki ropy i rudy.

Przeładunki ropy naftowej i gazu sięgnęły blisko 90 proc., na co wpływ miały dostawy LNG do świnoujskiego terminala, a także większe przeładunki oleju napędowego. Ruda zanotowała natomiast wzrost o blisko 44 proc., co port tłumaczy większą produkcją stali w Polsce i Czechach.

Mniejsze wzrosty zanotowały: kontenery (7,3 proc.) drobnica (2,7 proc.) i inne masowe (0,5 proc.).

Reklama

Cały czas utrzymuje się spadek obsłużonego w portach węgla, w pierwszym półroczu br. było to 32,5 proc. O blisko 16 proc. spadły także przeładunki zboża, ale jest to spadek sezonowy.

Według prognoz portów, druga połowa roku powinna przynieść dalsze wzrosty przeładowywanych towarów.

"Jeżeli szacunki się sprawdzą to w drugim półroczu br. najwięcej obsłużymy zboża, a także rudy i ropy" - powiedziała PAP Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu. "Na spadek przeładunków zboża miały wpływ jego zgromadzone zapasy, które będą się kończyły. Zboże jednak od lat notuje wzrost w naszych portach; w 2016 r. przeładowano go, bowiem najwięcej od kilkudziesięciu lat" - dodała.

Spółka przewiduje, że 2017 r. zamknie wynikiem przekraczającym 25 mln ton obsłużonych towarów. Bilans za ubiegły 2016 r. był także dodatni; porty obsłużyły o 4,1 proc więcej ładunków niż w 2015 r., zamykając rok wartością przekraczającą 24 mln ton obsłużonych towarów.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu.

W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych. (PAP)