Chcesz brzmieć, jakbyś znał przyszłego pracodawcę od podszewki? Jeśli poszukasz informacji w internecie, na spotkaniu możesz sprawiać wrażenie, jakbyś pracował w tej firmie co najmniej 5 lat.

Dzwoni telefon. Wysłałeś swoje CV i spodobało się firmie, która chce zaprosić cię na rozmowę.

Co czujesz przed rozmową kwalifikacyjną?

Zdecydowana większość kandydatów czuje stres oraz niepewność. To ważna rozmowa i do tego prowadzona w nieznanym ci miejscu z osobami, które zobaczysz pierwszy raz na oczy.

Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest poznać twojego potencjalnego przyszłego pracodawcę od podszewki. Jeśli poszukasz informacji w internecie, na spotkaniu możesz sprawiać wrażenie, jakbyś pracował w tej firmie co najmniej 5 lat.

Reklama

Poniżej znajdziesz 5 rad, które pomogą ci się przygotować do rozmowy kwalifikacyjnej.

1. Dlaczego warto zajrzeć do zakładki “kariera”?

Strona pracodawcy, do którego aplikujesz to kopalnia informacji. Chcesz dowiedzieć się więcej o kulturze organizacji? Świetnie! Firmy często lubią się chwalić swoją “misją” czy “wizją”. Dlatego jeżeli tylko dobrze poszukasz, znajdziesz hierarchię wartości, która obowiązuje.

Na rozmowie kwalifikacyjnej rekruterzy lubią sprawdzać, czy przed spotkaniem wyszukałeś czym dokładnie zajmuje się firma i jak wygląda specyfika branży, w której funkcjonuje. Warto poczytać nie tylko o produktach czy usługach, które przedsiębiorstwo oferuje, lecz również o jej historii. W aktualnościach są artykuły, dzięki którym będziesz mógł pokazać, że znasz obecną sytuację biznesową firmy, czym z pewnością zapunktujesz u rekruterów.

Najbardziej interesująca dla ciebie może być zakładka “kariera”, którą pracodawcy coraz chętniej dodają na swoich stronach. Znajdziesz tam informacje o etapach procesu rekrutacji, benefitach czy możliwościach rozwoju, które firma oferuje swoim pracownikom.

2. Zapisz sobie ogłoszenie o pracę!

Ile razy wysłałeś swoje CV nie zwracając szczególnej uwagi na to, gdzie aplikujesz? Kandydaci składają dokumenty na wybrane stanowisko i przypominają sobie o nim dopiero, gdy rekruter dzwoni zrobić pierwsze rozpoznanie. Uwierz, nieraz już usłyszał od kandydata “Przepraszam, ale nie kojarzę ogłoszenia, może mi pan je krótko przybliżyć?”.

Dobrym rozwiązaniem jest założenie arkusza w Excel lub Google Docs, w którym będziesz umieszczał ogłoszenia, na które zaaplikowałeś. Dzięki temu łatwiej sprawdzisz swoją skuteczność i zapamiętasz firmy, do których wysłałeś CV.

Badanie InterviewMe oraz Harvard Business Review pokazało, że aż 72 proc. kandydatów za najcenniejsze źródło wiedzy o pracodawcy uznaje ogłoszenie o pracę. Dlaczego? Znajdziesz tam informacje dotyczące wymagań na danym stanowisku oraz benefitów, które firma może ci zaoferować. Ponadto chcąc zachęcić kandydata, firmy w ofertach piszą np. o atmosferze jaka panuje w firmie czy spotkaniach integracyjnych.

Przed rozmową rekrutacyjną nie zapomnij przeczytać ogłoszenia jeszcze raz!

>>> Czytaj też: Czy można mieć przyjaciół w pracy? Okazuje się, że to korzystne dla wszystkich

3. Czego możesz dowiedzieć się z Facebooka firmy?

Profil na Facebooku, LinkedIn czy Twitterze to w dzisiejszej rzeczywistości nieodłączna część kreowania marki pracodawców w internecie. Oficjalne media społecznościowe pozwolą ci znaleźć szybko najważniejsze aktualności czy sukcesy firmy.

Zwróć uwagę na to, w jaki sposób firma komunikuje się z obserwatorami i osobami, które ją oceniają np. na Facebooku. Czy biorą pod uwagę opinie swoich klientów? Odpowiadają na komentarze pozostawione pod postami? Przeanalizuj również, w jakim tonie porozumiewają się z innymi. Dowiesz się, czy jest to kultura bardziej formalna czy ‘casual’.

4. Gdzie jeszcze znajdziesz informacje o pracodawcy?

Możesz uzyskać wiele informacji o pracodawcy z oficjalnych platform, takich jak strona kariery czy media społecznościowe. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, spróbuj poszukać źródeł, które nie są bezpośrednio kontrolowane przez firmę.

Masz znajomych, którzy pracują w firmie, do której aplikowałeś? Nie bój się ich zapytać o radę i opinie. Przedstaw sytuację, w której się znajdujesz i np. zaproś ich na kawę, a z pewnością nie odmówią ci pomocy! Takie źródło może być szczególnie cenne, ponieważ dostaniesz opinię z wewnątrz.

Skorzystaj również z platform takich jak Pracodawcy na InterviewMe - w jednym miejscu będziesz mógł przeczytać o etapach rekrutacji, dowiesz się jakich pytań na rozmowie możesz się spodziewać i zobaczysz, co sprawia, że dana firma jest wyjątkowym miejscem pracy.

Chcesz sięgnąć jeszcze dalej i poznać wszystkie negatywne oraz pozytywne opinie pracowników? Odwiedź Glassdoor i przekonaj się czy wybrana firma jest odpowiednia dla ciebie. Takich portali jest coraz więcej, wystarczy tylko poszukać czego potrzebujesz!

5. Poznaj konkurencję twojego pracodawcy!

Zebrałeś już wszystkie informacje o pracodawcy? To jeszcze nie koniec! Dobrze jest znać realia branży, w której działa firma i jej konkurencję. Jak to zrobić?

Bądź na bieżąco! Poszukaj informacji branżowych na specjalistycznych portalach. Interesuje cię obszar HR? Zobacz co się ostatnio działo np. na HR Standard czy na blogach takich jak HR na obcasach. Dzięki temu będziesz mógł pochwalić się najświeższą wiedzą z branży na rozmowie rekrutacyjnej, jak zajdzie taka potrzeba.

Dobrze jest również sprawdzić, z jaką konkurencją mierzy się Twój potencjalny pracodawca. Gdzie tego szukać? Najłatwiej sięgnąć do LinkedIn. Wejdź na stronę firmy, do której aplikujesz. Po prawej stronie znajdziesz zakładkę “Podobne firmy”. Sprawdź czym się zajmują jaki jest profil ich działalności.

Jeśli zastosujesz się do tych rad, na rozmowie rekrutacyjnej nie będziesz już miał problemu z odpowiedzią na pytanie „Dlaczego chcesz u nas pracować?”, będzie ci łatwiej zdecydować, czy pasujesz do kultury pracodawcy, a przede wszystkim będziesz bardziej pewny siebie podczas spotkania. Powodzenia!

Autorka: Kasia Zając, InterviewMe.pl

>>> Polecamy: Tych pytań pracodawca nie może ci zadać podczas rozmowy kwalifikacyjnej