W maju wzrost w handlu detalicznym w naszym kraju wynosił 3,8 proc. Czerwcowe dane dotyczące Polski są lepsze niż średnia dla UE, w której sprzedaż detaliczna wzrosła o 3,1 proc.

W UE widać ożywienie - w styczniu sprzedaż detaliczna rosła o 1,4 proc. w lutym o 2,2 proc., w marcu o 2,6 proc. a w kwietniu o 2,9 proc. Podobna dynamika ma miejsce również w eurolandzie.

W ujęciu miesięcznym wzrost w handlu detalicznym wyniósł w czerwcu w strefie euro 0,5 proc., w UE - 0,4 proc. Wynik Polski w ujęciu miesięcznym jest nieco słabszy niż średnia dla całej UE i wynosi 0,3 proc. (po spadku w maju o 0,7 proc.).

Dobre dane dotyczące sprzedaży detalicznej przychodzą dwa dni po podaniu przez Eurostat we wtorek, że gospodarka strefy euro urosła w drugim kwartale o 2,1 proc., a całej Unii Europejskiej o 2,2 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2016 roku.

Reklama

Według wstępnych szacunków wyrównany sezonowo PKB w drugim kwartale 2017 roku wzrósł o 0,6 proc. w porównaniu z poprzednim kwartałem, zarówno w strefie euro, jak i w całej UE. W poprzednim kwartale wyniósł 0,5 proc. w eurolandzie i UE.

KE oceniła, że to wyraz rosnącego zaufania wśród firm i konsumentów zarówno w krajach posługujących się wspólną walutą, jak i w pozostałych państwach UE.

Analitycy wskazują, że europejska gospodarka rośnie najszybciej od wybuchu kryzysu. Brytyjski dziennik "Financial Times" podał, powołując się na badania wśród firm, że zatrudnienie w fabrykach we Francji rośnie w najszybszym tempie od 2000 roku, a w Hiszpanii od 1998 r.

Biorąc strefę euro jako całość wzrost gospodarczy zwiększa się 17. kwartał z rzędu od 2013 r. Choć na południu Europy bezrobocie nadal pozostaje wysokie, w całej Unii spadło w ostatnim odczycie dotyczącym czerwca do 7,7 proc. Był to najlepszy wynik w UE od grudnia 2008 r.

Dane roczne dotyczące handlu detalicznego zostały skorygowane o liczbę dni roboczych, zaś dane miesięczne są ponadto odsezonowane. Dane Eurostatu obejmują także najmniejsze firmy, zatrudniające poniżej 10 pracowników, czyli w tym przypadku małe, rodzinne sklepy, ale nie biorą pod uwagę sprzedaży samochodów.