ikona lupy />
Elektryczny Solaris w barwach MPK / Media

– Dzisiejsza dostawa 20 niskopodłogowych autobusów elektrycznych zamyka realizację pierwszej umowy, podpisanej w kwietniu 2016 roku w ramach projektu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, na dostawę „107 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów miejskich”. Od czerwca 2016 roku na ulice Krakowa wyjechało już prawie 200 nowych autobusów, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe. Obecnie Kraków posiada największą liczbę autobusów napędzanych energią elektryczną w Polsce, a w Europie zajmujemy pod tym względem 5. miejsce. To jednak nie koniec zakupów w najbliższych latach. W czerwcu br. zostało podpisane porozumienie z NCBiR w sprawie realizacji programu transportu bezemisyjnego. Porozumienie daje MPK S.A. możliwość zakupu 11 autobusów w I etapie projektu, a następnie, po pozytywnych wynikach testów, prawo opcji zakupu do 150 dodatkowych autobusów. Dostawa autobusów elektrycznych z tego projektu będzie realizowana w latach 2019-2021 – powiedział Rafał Świerczyński, Prezes Zarządu MPK S.A. w Krakowie.

Wszystkie zamówione przez MPK S.A. elektryczne Solarisy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, automat biletowy (w którym za bilet będzie można zapłacić zarówno monetami, jak i kartą płatniczą), monitoring oraz nowoczesny system dynamicznej informacji pasażerskiej. Baterie autobusów mogą być ładowane na dwa sposoby: przez zamontowany na dachu pantograf lub przez złącze typu plug-in podczas przebywania na terenie zajezdni.

– Autobusy elektryczne są przede wszystkim całkowicie bezemisyjne i niezwykle ciche, co dla takiego miasta jak Kraków ma kluczowe znaczenie. Mimo że technologia autobusów bateryjnych wciąż jest droższa od tradycyjnych napędów i wymaga nakładów na infrastrukturę ładowania, to jest to inwestycja, która znacząco obniża poziom emisji i stwarza warunki dla poprawy komfortu życia w mieście – powiedział Zbigniew Palenica, Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

Reklama

Nowe Solaris Urbino 12 electric dla krakowskiego MPK są wyposażone w centralny silnik trakcyjny o mocy 160 kW i baterie typu Solaris High Energy o pojemności 160 kWh. Z kolei przegubowe Urbino 18 electric napędzane są silnikiem trakcyjnym o mocy 240 kW, a energia elektryczna do jego napędzania gromadzona jest w bateriach typu Solaris High Energy o pojemności 200 kWh.

Kraków był pierwszym polskim miastem, w którym została uruchomiona linia obsługiwana tylko przez autobusy elektryczne. Dokładnie 29 kwietnia 2014 roku na linii nr 154 z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego pasażerowie mogli po raz pierwszy udać się w podróż miejskim autobusem elektrycznym. Dzięki najnowszej dostawie 20 autobusów elektrycznych, bezemisyjne Solarisy będą kursować już nie tylko na linii nr 154, ale także na liniach nr 304, 124 oraz 169.

Oprócz zakupu floty autobusów elektrycznych, MPK S.A. w Krakowie zainwestowało także w rozbudowę infrastruktury ładującej. Na zajezdni Wola Duchacka wybudowano stację na 28 stanowisk ładowania autobusów elektrycznych typu plug-in, natomiast na terenie zajezdni w Nowej Hucie powstała stacja transformatorowa do ładowania autobusów elektrycznych. W 2018 roku zostanie oddanych do użytku 5 kolejnych stacji ładowania autobusów przez pantograf: 3 na terenie miasta przy ul. Konopnickiej, Piaszczystej oraz druga stacja przy ulicy Pawiej, a także na terenie zajezdni Wola Duchacka i przy ul. Brożka.

>>> Czytaj też: Warszawa ma nową przeprawę przez Wisłę. Otwarto kładkę pieszo-rowerową pod mostem Łazienkowskim [ZDJĘCIA]