Kruk: Prawie 60% Polaków uwzględnia przy wydatkach potrzeby swoich partnerów



Warszawa, 13.09.2017 (ISBnews) - Ponad połowa Polaków, którzy są w związkach, uważnie analizuje swoje wydatki, a prawie 60% uwzględnia przy tym potrzeby swoich partnerów, wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Kruk.

"Polacy w ponad 55% przypadków analizują swoje wydatki. Oznacza to, że połowa z nas robi zakupy w sposób przemyślany. Jednak 32% osób odczuwa niepokój w związku z wydatkami, szczególnie tymi większymi lub nieprzewidzianymi" - wynika z badania "Budżet domowy polskich par", przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Grupy Kruk.

Pary, dla których spontaniczne zakupy nie stanowią problemu są w zdecydowanej mniejszości. Np. w województwie zachodniopomorskim tylko 11% badanych przyznało, że robi zakupy spontanicznie, z kolei aż 70% mieszkańców Lubelszczyzny uważnie analizuje każdą wydaną złotówkę.

Wśród bardziej ostrożnych konsumentów znajdują się mieszkańcy wsi, co może wynikać z różnic zarobków, jakie są między mieszkańcami wsi i miast, ale i równie z ograniczonego dostępu do miejsc, gdzie można wydawać pieniądze, podano także.

O komfort i zaspokojenie potrzeb finansowych swoich partnerów życiowych dbają najczęściej osoby w wieku 60+ (odpowiedziało tak aż 70% respondentów w tym wieku).

"Skłonność do wydawania pieniędzy zależy również od płci. Zdecydowanie więcej kobiet niż mężczyzn uwzględnia przy wydawaniu pieniędzy swoich partnerów. W tym przypadku różnica wynosi 6 punktów procentowych. Panie również bardziej analizują swoje wydatki. Na tzw. 'czarną godzinę' oszczędza ponad 60% Polek i około 53% Polaków" - czytamy dalej.

Mniej spontanicznie podchodzą do wydatków osoby będące w związkach małżeńskich (60% wobec 50%). Ponadto, Polacy będący w związkach formalnych także częściej analizują swoje zakupy (70% wobec 53%).

Według badania, kobiety są bardziej odpowiedzialne w związkach pod kątem wydawania pieniędzy od mężczyzn.

"Odkładają pieniądze częściej niż mężczyźni. Kontrola finansowa to też domena małżeństw. To one częściej dbają o swoje wspólne fundusze niż osoby, które są w związkach nieformalnych. Ciekawe jest również to, że zachowania finansowe zależą również od pokolenia. Na przykład seniorzy dużą wagę przywiązują do ustalania wspólnych wydatków. Z kolei najmłodsi, którzy być może mają nieregularne przychody, wnikliwie analizują swoje wydatki, nim się na nie zdecydują" - powiedział Agnieszka Salach z Grupy Kruk, cytowana w komunikacie.

Badanie "Budżet domowy polskich par" zostało przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Grupy Kruk na grupie 1000 dorosłych Polaków (50% w związkach małżeńskich i 50% w związkach nieformalnych), metodą wywiadów mieszanych CATI i CAWI.

Kruk S.A. jest największą firmą zarządzającą wierzytelnościami w Polsce. Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie od 2011 r.

(ISBnews)