Z tej okazji w gorzowskiej zajezdni tramwajowej odbyła się specjalna uroczystość z udziałem władz miasta, szefostwa MZK i przedstawicieli Pesy.

Zakup nowych tramwajów jest częścią dużego projektu realizowanego przez samorząd miasta pn. „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp.”. To przedsięwzięcie, w ramach którego do 2021 roku miasto przeznaczy prawie 200 mln zł na modernizację swojego systemu komunikacji miejskiej.

„Nowe tramwaje to nowa jakość komunikacji miejskiej. Zmieniamy Gorzów, realizując projekt przebudowujemy wszystkie linie tramwajowe, przebudowujemy miasto. Żeby dopełnić tej przebudowy potrzeba nowego sprzętu, którym będziemy jeździć po naszych drogach. Te fantastyczne nowe jednostki, nowe składy, to kontrakt za ponad 115 mln zł dofinansowany dzięki pieniądzom z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki dzisiejszemu wydarzeniu za rok pojawią się już nowe tramwaje” – powiedział prezydent Gorzowa Wlkp. Jacek Wójcicki.

Umowę na zakup nowych tramwajów podpisali prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Gorzowie Wlkp. Sp. z o.o. Roman Maksymiak i dyr. marketingu lekkich pojazdów szynowych Pesa Bydgoszcz S.A. Robert Szot.

Reklama

„Będziecie państwo 12. miastem w Polsce, które będzie korzystało z naszego taboru (…) Są to tramwaje szczególne dla państwa, bo będą nowe, nowoczesne, będą posiadały wszystkie możliwe systemy informacji pasażerskiej, emisji reklam, będą klimatyzowane zarówno w przedziale pasażerskim, jak i kabinie motorniczego, także komfort jazdy na pewno bardzo się poprawi. Te tramwaje są dedykowane dla państwa miasta” – powiedział Szot.

„Chcemy mieć swój udział w poprawie jakości życia mieszkańców i tym udziałem są niskie tramwaje. Ostatnio mówi się wiele o zanieczyszczeniu miast. Dzisiaj jeszcze sprawdzałem jakie jest zanieczyszczenie w Gorzowie, jest jedno z najniższych i może Gorzów stanie się przykładem miasta czystego dla mieszkańców, a my będziemy mieli w tym swój udział, naszymi nowoczesnymi tramwajami eliminując w głównej mierze ruch pojazdów indywidualnych, ograniczając może w jakiejś mierze ruch autobusów” – powiedział Maksymiak.

Podczas uroczystości głos zabrał m.in. przewodniczący gorzowskiej rady miasta Sebastian Pieńkowski. „Jak tylko nowe tramwaje zaczną jeździć po Gorzowie, przesiądę się z samochodu na tramwaj. Cieszę się, że dzisiaj my radni bierzmy udział w tym historycznym momencie, i aby tylko w terminie udało się to zrealizować, aby gorzowianie jak najszybciej dostali ten sprzęt do dyspozycji” – powiedział.

Zgodnie z harmonogramem ujętym w umowie pierwszy pojazd ma zostać dostarczony do 14 miesięcy od daty podpisania umowy, a kolejne w każdym kolejnym miesiącu. Całe zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 18 miesięcy.

„Jest to połączenie tramwaju typu Twist z tramwajem typu Jazz, czyli mamy połączenie wózków obrotowych z wózkami sztywnymi. Wózek środkowy jest wózkiem sztywnym, ale bezosiowym. Jest to tak naprawdę najnowocześniejsze rozwiązanie, jakie będzie dostarczone w Polsce, takiego pojazdu w Polsce jeszcze nikt nie otrzymał, także będzie to pojazd specjalnie przygotowany dla państwa miasta” – powiedział PAP Szot.

Obecnie użytkowany gorzowski tabor tramwajowy liczy 18 pojazdów, których średnia wieku to 44 lata.

„W zamówieniu mamy jeszcze opcję sześciu tramwajów. Jeżeli pozyskamy finansowanie skądkolwiek, to dokupimy następnych sześć i to będzie wystarczająca liczba do obsługi miasta, również po rozbudowaniu o dodatkowe linie” – dodał Maksymiak.

MZK na zakup 14 nowych tramwajów od Pesy wyda 115 mln 215 tys. zł (brutto). 75 proc. tej kwoty to dofinansowanie unijne, natomiast 25 proc. to wkład własny spółki. Ten będzie uzyskany z emisji obligacji. Jeden tramwaj tego typu kosztuje 6 mln 250 tys. zł, ale do tego trzeba jeszcze doliczyć sprzęt niezbędny do obsługi tych pojazdów.

W ramach szeregu inwestycji ujętych w projekcie modernizacji systemu komunikacji publicznej w Gorzowie zostanie wyremontowanych i wykonanych od podstaw łącznie prawie 10 km linii tramwajowych. Wraz z nimi zmodernizowanych zostanie kilka ulic. Zostanie wdrożony system dynamicznej informacji pasażerskiej i zainstalowany nowy monitoring. Inwestycje dotyczą także taboru, czyli autobusów i tramwajów. Część zadań jest w trakcie realizacji.

Projekt zasadniczy rozpocznie się od przebudowy ul. Kostrzyńskiej, która ruszy w najbliższym czasie. Następnie zmodernizowane zostaną kolejne ulice miasta wraz z torowiskami tramwajowymi. Wśród nich będą ulice Sikorskiego, Chrobrego, Dworcowa, gdzie powstanie węzeł przesiadkowy. Modernizacji zostanie poddane torowisko wzdłuż ulicy Walczaka.

Na realizację opisanego projektu miasto wyłoży 114 mln zł, a z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko miasto otrzyma ponad 84 mln zł wsparcia z funduszy unijnych.

Szeroki front robót związany z tzw. projektem tramwajowym sprawi, że z początkiem października br. w Gorzowie zostanie wstrzymana komunikacja tramwajowa, którą tymczasowo zastąpią autobusy. (PAP)

autor: Marcin Rynkiewicz

edytor: Marek Michałowski