Stronami umowy są urzędy marszałkowski, miasta i gminy Solec Kujawski, gminy Zławieś Wielka oraz starostwa powiatów bydgoskiego i toruńskiego.

Zgodnie z planami przeprawa ma powstać na wysokości Solca Kujawskiego na lewym brzegu rzeki i Czarnowa na prawym brzegu. Przedsięwzięcie pozwoli na skomunikowanie dróg krajowych nr 10 i 80 biegnący po przeciwległych stronach rzeki.

"Legendarny już w naszym województwie pomysł stworzenia przeprawy promowej przyjął realne kształty i przystępujemy do realizacji projektu, który prawdopodobnie zostanie zakończony w przyszłym roku. Mamy plan uruchomić pierwsze kursy promu jesienią przyszłego roku, a może trochę wcześniej" - powiedział marszałek województwa Piotr Całbecki.

Marszałek podkreślił, że znacznej części prac związanych z projektem podjęła się burmistrz Solca Kujawskiego Teresa Substyk, która wraz z zespołem przygotowała koncepcję przedsięwzięcia, istotne warunku zamówienia publicznego, studium wykonalności i analizę techniczną.

Reklama

"To jest fantastyczna sprawa dla regionu. Przeprawa będzie ważna dla turystów, ale też mieszkańców, z których wielu dojeżdża do pracy z Solca Kujawskiego do Bydgoszczy-Fordonu i Torunia, ale również z tych miast do Solca Kujawskiego. Skorzystanie przez pracowników z promu w przypadku pokonywania trasy między Solcem Kujawskim i Bydgoszczą-Fordonem to oszczędność 40 km dziennie" - powiedziała burmistrz Solca Kujawskiego.

Wójt gminy Zławieś Wielka Jan Surdyka, na terenie której leży Czarnowo, podkreślił, że koncepcja przeprawy promowej nabierała kształtu od 2005 r. Zaznaczył, że dla mieszkańców gminy połączenie z Solcem Kujawskim to m.in. skrót do trasy w kierunku Szczecina.

Inwestycja będzie miała dwie części: przebudowa przyczółków i budowa dróg dojazdowych do przeprawy oraz zakup promu. Według założeń prom będzie miał około 24 m długości i 16 m szerokości, a na pokład zabierze około 80 pasażerów i 15 samochodów osobowych.

Przetargi związane z inwestycją wkrótce ma ogłosić Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy. Będą one dotyczyć wyłonienia wykonawcy dokumentacji i przebudowy przyczółków i układu drogowego w systemie "zaprojektuj i buduj", jak również zakupu i rozruchu promu oraz świadczenia usługi obsługi promu.

Szacunkowy koszt inwestycji wyniesie 13,8 mln zł, z czego zakup i uruchomienie promu to około 4,8 mln zł, a przebudowa przyczółków i dróg to ok. 7 mln zł. Inwestycja znalazła się w Kujawsko-Pomorskim Planie Spójności Komunikacji Drogowej, co umożliwia uzyskanie dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości 85 proc. Na 15 proc. kosztów własnych mają złożyć się samorządy: wojewódzki - 50 proc., samorządy gminne i powiatowe - po 12,5 proc.

Koszty eksploatacji promu oszacowano na 527 tys. rocznie. Podobnie jak w przypadku kosztów własnych inwestycji, połowę pokryć ma samorząd województwa, a samorządy lokalne - po 12,5 proc. (PAP)

autor: Jerzy Rausz

edytor: Anna Mackiewicz