Za pośrednictwem polskiej firmy Polish Dairy producenci wyrobów mleczarskich będą mogli wkrótce wystawiać swoje produkty na największej na świecie platformie Global Dairy Trade.

Jak poinformował członek zarządu Polish Dairy Aleksander Kempiński, Polish Dairy od czwartku przystępuje do platformy Global Dairy Trade w Nowej Zelandii. Będziemy pierwszą firmą w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej, za pośrednictwem której polskie produkty mleczarskie mogą być oferowane na największej na świecie platformie.

"Dołączamy do grona największych sprzedawców nabiału takich jak Arla, Dairy America czy Fonterra" - podkreślił Kempiński. Dodał, że za pośrednictwem Polish Dairy będą sprzedawane mleko w proszku - odtłuczone i tłuste, masło oraz laktoza. W kolejnych miesiącach asortyment będzie większy.

Aby rozpocząć handel producent - spółdzielnia mleczarska musi zgłosić się do Polish Dairy z ofertą swoich produktów. Gdy Polish Dairy je sprzeda, spółdzielnia przed wysyłką towaru otrzyma pieniądze - wyjaśnił Kampiński.

Polish Dairy oferuje łatwy i efektywny dostęp do globalnych rynków produktów mleczarskich, m.in. poprzez tworzenie grup sprzedażowych, optymalizację kosztów transakcyjnych w obrocie nabiałem, koncentrację podaży w duże jednolite partie o jednolitej jakości, w wystandaryzowanym opakowaniu i oznakowaniu - wyliczał.

Reklama

Dzięki wspólnemu działaniu możliwe będzie wyeliminowanie lub istotne ograniczenie ryzyka cenowego w przypadku np. nieterminowej dostawy, opóźnienia zapłaty za dostarczony towar, niewłaściwej oceny ilości i jakości towaru będącego w obrocie. Ponadto łatwiejsza będzie prezentacja krajowej oferty towarów rolno-spożywczych oraz jej promocja na rynku UE i rynkach krajów trzecich.

Według Kempińskiego, Polska obecnie ma warunki do zwiększenia produkcji mleka i do rozwoju eksportu tych produktów. Jednak obecnie polski rynek mleczarski charakteryzuje się dużą ilością podmiotów oferujących stosunkowo małe partie towaru. Jak zauważa, niedoskonałość organizacyjna spółdzielni mleczarskich w tym występujące problemy w komunikacji z międzynarodowymi partnerami oraz rozdrobnienie kupców na świecie sprawiają, że handel odbywa się często przez drobnych pośredników i przy niskiej efektywności cenowej.

W Polsce mleko produkuje około 142 tys. gospodarstw. Skupuje je 313 podmiotów, a przetwórstwem zajmuje się 205 mleczarni.

Global Dairy Trade jest światowym liderem obrotu nabiałem oferującym szeroką gamę komplementarnych usług dla branży mleczarskiej w tym, producentów i nabywców. GDT Events to organizowane dwa razy w miesiącu sesje przetargowe, na których sprzedawane są masowe produkty mleczne. W aukcjach bierze udział 520 hurtowych nabywców z ponad 80 krajów. GDT powstała w 2008 r., roczny obrót platformy wynosi ok 1 milion ton różnych produktów mlecznych oferowanych przez sprzedających z całego świata.

>>> Czytaj też: Koniec z drogim masłem? Wiele będzie zależało od... pogody w Nowej Zelandii