W czwartek w Poznaniu podpisano umowę na wykonanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego z Biurem Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu. Pierwsze prace budowlane mają ruszyć latem przyszłego roku.

„Transport publiczny jest jednym z naszych głównych priorytetów. Trasa tramwajowa na Naramowice to kluczowy projekt, a dziś jesteśmy wreszcie na etapie, który pozwala nam podać datę powstania tzw. Nowej Naramowickiej i równoległej linii tramwajowej. Stan prac nad tym projektem wymagał de facto rozpoczęcia ich na nowo. By ta inwestycja mogła przebiegać sprawnie, niezbędne były kompleksowe przygotowania, w tym np. wszystkie próby gruntowe” – podkreślił w czwartek prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak.

„Mamy już wydaną decyzję środowiskową i pozyskane środki unijne na budowę linii tramwajowej na Naramowice. Komfort życia mieszkańców tej części miasta znacząco się poprawi poprzez usprawnienie komunikacji zbiorowej” – dodał.

Jak podkreślono w czwartek na konferencji prasowej, Naramowice to dzielnica Poznania, która bardzo intensywnie się rozwija. W ciągu kilkunastu ostatnich lat w tym rejonie powstały m.in. nowe osiedla mieszkaniowe, co szczególnie w godzinach szczytu, kiedy mieszkańcy tej części Poznania wracają do swoich domów, powoduje kilometrowe korki.

Reklama

Jak tłumaczył prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich Paweł Śledziejowski, „przedmiotem inwestycji jest kompleksowa budowa trasy tramwajowej od pętli Wilczak do przystanku końcowego usytuowanego pomiędzy ul. Bolka i Błażeja na Naramowicach. W powiązaniu do budowy trasy tramwajowej, planowana jest również modernizacja ul. Naramowickiej na odcinku Serbska – Lechicka, przebudowa skrzyżowania ul. Naramowicka - Lechicka oraz budowa ul. Nowej Naramowickiej, która zostanie włączona do istniejącej Naramowickiej łącznikiem stanowiącym fragment ul. Nowa Stoińskiego”.

„Trasę tramwajową zaplanowano od pętli Wilczak do ul. Lechickiej po zachodniej stronie ul. Naramowickiej. W miejscu obecnego skrzyżowania ulic Naramowickiej i Lechickiej powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie i wiadukt tramwajowy. Później, aż do pętli przy ul. Błażeja, tramwaj pojedzie po zachodniej stronie ul. Nowa Naramowicka” – dodał.

Długość torowiska ma wynieść 3,3 km, a na trasie zlokalizowanych ma być 8 przystanków. Długość dróg z kolei, w tym dojazdowych i skrzyżowań, to niemal 7,5 km.

W lutym przyszłego roku ma być gotowy Projekt Funkcjonalno-Użytkowy przygotowany przez Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, natomiast wiosną rozpisany będzie przetarg. W sierpniu 2018 roku rozpoczną się natomiast pierwsze prace budowlane, które potrwają do końca 2021 roku. Władze miasta planują oddać trasę do użytku wiosną 2022 roku.

Łączna wartość inwestycji ma wynieść 430 mln zł brutto, z czego ponad jedną trzecią stanowić będą środki UE.

autor: Anna Jowsa