Mam nadzieję, że do końca br. wojewoda śląski wyda zezwolenie na budowę fragmentu drogi S1 - tzw. obejścia Węgierskiej Górki, co umożliwi ogłoszenie w 2018 r. przetargu na wykonawcę prac – powiedział w poniedziałek wiceminister rodziny Stanisław Szwed.

Wiceszef resortu rodziny, który spotkał się z dziennikarzami w Bielsku-Białej, dodał, że rozpoczęcie budowy powinno nastąpić w 2019 r. Czas realizacji to dwa lata. Szacunkowy koszt wynosi ponad 1,5 mld zł.

Zdaniem Szweda istnieje szansa, że realizację inwestycji uda się skrócić. „Wszystkim na tym zależy. Przypomnę, że po otwarciu na Słowacji autostrady D3 przez Żywiecczyznę przejeżdża duża część ruchu tranzytowego (obecnie przebiega on m.in. przez centrum Węgierskiej Górki i Milówki – PAP)” – dodał.

Inwestorem przy budowie drogi jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. „Mamy świadomość, że taki przetarg jest procesem czasochłonnym. Mogą się pojawić odwołania. Zadanie jest też niełatwe: w ciągu drogi mają powstać m.in. dwa tunele” – powiedział wiceminister.

Wicewojewoda śląski Jan Chrząszcz podał, że w najbliższych tygodniach Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska powinna wydać decyzję środowiskową w sprawie drogi. "Od niej będzie zależało, czy będą potrzebne korekty w projekcie. Mam jednak nadzieję, że nie będzie ich wiele. (…) Chcemy wydać decyzję zezwalającą na realizację inwestycji jak najszybciej, do końca br.” – mówił w poniedziałek.

Reklama

Droga ekspresowa S1 ma połączyć autostradę A1 i port lotniczy w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu i dalej z tamtejszą autostradą D3. 8,5-km obejście Węgierskiej Górki to ostatni brakujący fragment S1 między Bielskiem-Białą i Zwardoniem.

Jak dodał Szwed, rząd zabezpieczył także pieniądze na realizację 40-km odcinka ekspresówki z Mysłowic do Bielska-Białej. Powstać ma do 2022 r. i kosztować ponad 3,5 mld zł.

Wiceminister na spotkaniu z dziennikarzami przypomniał, że rząd zaktualizował Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 i wpisał do niego ponad 60-km Beskidzką Drogę Integracyjną od Bielska-Białej do węzła w Głogoczowie koło Krakowa. Miałaby ona przebiegać m.in. przez Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską, ale omijać centra tych miejscowości. „Budowa możliwa byłaby w latach 2023-2025. Są zaplanowane na ten cel pieniądze - 4,34 mld zł” – powiedział.

>>> Czytaj też: Via Carpatia: Ponad 30 ofert cenowych na trzy odcinki S19. Najdroższa o wartości 352,7 mln zł