Pas będzie budować polsko-litewskie konsorcjum firm: B.K. Tras Roboty Drogowe Borsukiewicz s.j. (jako lider konsorcjum), PPU Drabent Maria Drabent i Jacek Drabent s.j., Projekt Plus sp. z o.o. oraz UAB Siauliu Plentas sp. z o.o. - poinformowało w komunikacie prasowym biuro prasowe prezydenta Białegostoku. Konsorcjum zaproponowało w przetargu 44 mln zł. Druga oferta, od firmy Budimex opiewała na 62 mln zł.

Miasto miało zapisane w budżecie na tę inwestycję ok. 30 mln zł. Brakujące pieniądze - ok. 16 mln zł - dołoży w 2018 r. samorząd województwa podlaskiego, dlatego przetarg można było formalnie rozstrzygnąć. Na stosowne zmiany w budżecie miasta i w wieloletniej prognozie finansowej zgodzili się także radni PiS, którzy w radzie miasta mają samodzielną większość i są w opozycji do prezydenta Białegostoku.

Jak informował wcześniej PAP prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski, po rozstrzygnięciu przetargu zainteresowane firmy mają 10 dni na składanie ewentualnych odwołań. Miasto podało w poniedziałek, że jeżeli ich nie będzie, "wkrótce" będzie podpisana umowa z wykonawcą i będzie przekazany plac budowy. Plan zakłada, że roboty budowlane powinny być zakończone we wrześniu 2018 r.

>>> Polecamy: Miesztalski: Sprawy zmierzają ku temu, by wyrzucić Ryanaira z Polski

W ramach inwestycji powstanie utwardzony pas startowy o długości 1 tys. 350 metrów i szerokości 30 metrów. Pas ma być wykonany z asfaltobetonu. Powstanie także trawiasta droga startowa o wymiarach 840 metrów na 160 metrów, płyta do zawracania samolotów, drogi kołowania, płyty postojowe, strefa do lądowania skoczków spadochronowych (Krywlany są obecnie głównie używane jako lotnisko sportowe), niezbędna infrastruktura, oświetlenie.

Z pasa będą mogły korzystać małe samoloty zabierające na pokład do 50 pasażerów. "Zasięg statków powietrznych to 1,5 – 2 tys. km. Korzystać z niego będą mogły także lotnicze ośrodki szkoleniowe, pogotowie ratunkowe, Podlaski Oddział Straży Granicznej i inne służby państwowe" - czytamy w komunikacie. Obecnie służy ratunkowe również korzystają z lotniska na Krywlanach.

Prezydent Białegostoku podkreśla cytowany w komunikacie, że rozstrzygnięcie przetargu oznacza, że "nie ma już przeszkód, by rozpocząć jedną z najbardziej wyczekiwanych inwestycji" w mieście. Dodaje, że budowa pasa startowego jest początkiem, a w przyszłości będzie można rozwijać tę inwestycję "zgodnie z potrzebami Białegostoku i całego regionu".

Zastępca prezydenta Białegostoku Adam Poliński dodaje, że inwestycja na Krywlanach "pozwala na etapowe dodawanie kolejnych elementów infrastruktury lotniskowej". Według niego to sposób na to, by uniknąć budowy obiektu "niedostosowanego do rzeczywistych wymagań" mieszkańców. "Jeśli okaże się to potrzebne, będzie można rozwijać możliwości lokalnego lotniska" - podkreśla Poliński.

W Podlaskiem nie ma dotychczas żadnego publicznego lotniska. Trwają przygotowania do budowy podobnego jak w Białymstoku pasa startowego w Suwałkach. Kilka lat temu samorząd województwa zrezygnował z budowy lotniska regionalnego.

>>> Czytaj też: Wild: Żadna z form finansowania CPK nie jest wykluczona