Wagony będą wyposażone m.in. w klimatyzację i elektroniczny system informacji pasażerskiej. Termin wykonania zamówienia upływa za 30 miesięcy; pierwsze wagony mają trafić do przewoźnika pod koniec przyszłego roku.

Umowa przewiduje modernizację 60 wagonów, ale niewykluczone, że PKP Intercity zdecyduje się na modernizację w Poznaniu kolejnych 30 sztuk. Jeśli przewoźnik skorzysta z prawa opcji, wartość kontraktu wyniesie blisko 410 mln zł brutto.

"Konsekwentnie realizujemy założenia naszej strategii taborowej. Wierzę, ze kolej będzie postrzegana jako ten środek transportu, z którego warto korzystać. Chcemy zapewniać naszym pasażerom coraz wyższy komfort podróżowania” – powiedział w czwartek w Poznaniu prezes PKP Intercity Marek Chraniuk.

Po przeprowadzonej modernizacji, pasażerowie będą mieli do dyspozycji wygodne fotele, klimatyzację, elektroniczny system informacji pasażerskiej oraz toalety z zamkniętym obiegiem. Komfort jazdy oraz ciszę wewnątrz wagonu zapewni zabudowa nowoczesnych wózków. Ponadto, zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu.

PKP Intercity otrzymało dwie oferty na realizację zamówienia – od firmy Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz oraz H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych. Atrakcyjniejsza okazała się propozycja poznańskiej firmy należącej do ARP.

"To dla nas bardzo ważny kontrakt; jeszcze parę miesięcy temu nie mogliśmy w sposób precyzyjny powiedzieć, jak będzie wyglądał rok 2018 i kolejne. Ta umowa pozwala naszej spółce na stabilizację niezbędną dla kontynuowania programu restrukturyzacji. Modernizacja 60 wagonów PKP Intercity przyśpieszy dalszy rozwój naszego zakładu, oraz otworzy możliwość realizacji szerokiego programu inwestycyjnego” – powiedział prezes H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych Hubert Stępniewicz.

Firma zatrudnia obecnie 300 osób, w planach jest zatrudnienie kilkudziesięciu kolejnych pracowników.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel podkreślił, że PKP Intercity coraz więcej inwestuje w zakup oraz modernizację swojego taboru. "Chcemy, aby Polacy mogli korzystać z pociągów zestawionych z nowoczesnych wagonów i pojazdów. Ten kontrakt to kolejny krok do realizacji tego celu. Nie bez znaczenia jest fakt, że dzięki niemu FPS zyskuje dodatkowe podstawy do funkcjonowania" – powiedział.

Wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu Andrzej Kensbok zaznaczył, że Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu to przykład firmy, która dzięki dobrze prowadzonym procesom restrukturyzacyjnym wraca do swojej dawnej świetności.

„Dzięki konkurencyjnej ofercie może stać się kluczowym graczem na rynku. Potwierdzeniem jest kolejny kontrakt realizowany dla PKP Intercity, który nie tylko przyczyni się do stabilizacji finansowej spółki, ale również pozwoli na zwiększenie zatrudnienia” – powiedział.

Zakład zmienił sposób zarządzania, sposób podejścia do klientów, realizacji zamówień. Jest obecnie w stanie produkować wyroby najwyższej jakości. Dziś mówimy o kontrakcie remontowym, ale mam nadzieję, że niebawem będziemy mówili o kontrakcie i możliwościach produkcyjnych nowego taboru – to szansa na przywrócenie świetności marki Cegielskiego ” – dodał Kensbok.

PKP Intercity jest w trakcie realizacji strategii taborowej na lata 2016-2020. Łączna wartość planowanego programu modernizacji i zakupu taboru oraz inwestycji w stacje postojowe wyniesie około 2,5 mld zł. (PAP)

autor: Rafał Pogrzebny